Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ted68
Man gör givetvis som man vill, men stänga av saker som höjer komforten skulle jag aldrig göra.
Kan man ligga under 0.6 per mil med min körning på mest korta sträckor så har jag råd med bekvämligheter ;)
Användarvisningsbild
av mobe
Ted68 skrev:Man gör givetvis som man vill, men stänga av saker som höjer komforten skulle jag aldrig göra.
Kan man ligga under 0.6 per mil med min körning på mest korta sträckor så har jag råd med bekvämligheter ;)
Agree!
Användarvisningsbild
av joel80
Jo, nog är det så.. men med svenskt väder så behövs AC inte under större delen av året, med undantag vid vissa tillfällen då det är bra att torka upp bilen. Samtidigt som jag inte tycker det är värt besparingen att vara utan den på sommaren tycker jag det är onödigt att elda för kråkor på höst/vinter/vår dom dagar den ändå inte behövs.
Tycker att bilen skulle kunna vara intelligent nog för att styra det här, t.ex med fuktgivare i kupén, men så länge förbrukare som klimatanläggning inte räknas i förbrukningstesterna finns ingen vilja hos tillverkarna att få ner förbrukningen av ACn, även fast det troligen skulle vara en betydligt billigare åtgärd per sparade gram CO2 än vad man nu håller på med. (Utan att alltså tumma på komforten!)
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. va faan!!
Nej ta och nyktra till nu Vojje och gå inte loss på forumet på fyllan! ;)
Användarvisningsbild
av laser2
joel80 skrev:Jo, nog är det så.. men med svenskt väder så behövs AC inte under större delen av året, med undantag vid vissa tillfällen då det är bra att torka upp bilen. Samtidigt som jag inte tycker det är värt besparingen att vara utan den på sommaren tycker jag det är onödigt att elda för kråkor på höst/vinter/vår dom dagar den ändå inte behövs.
Tycker att bilen skulle kunna vara intelligent nog för att styra det här, t.ex med fuktgivare i kupén, men så länge förbrukare som klimatanläggning inte räknas i förbrukningstesterna finns ingen vilja hos tillverkarna att få ner förbrukningen av ACn, även fast det troligen skulle vara en betydligt billigare åtgärd per sparade gram CO2 än vad man nu håller på med. (Utan att alltså tumma på komforten!)
Håller med dig fullt ut joel80!

Kör bara AC:n när den behövs, men minst en 1-2 ggr i månaden för att hålla packningar med mera i form.
Detta har funkat utmärkt utan AC-problem på de 3 bilar jag haft innan med AC sen -98.
av Kontrollpanel
joel80 skrev:När du skriver hastigheterna, menar du på mätaren eller GPS-fart? 100km/h på mätaren bör vara ca 95km/h enligt GPS.
Ja, precis så. Mätaren visar 100 km/h vartefter GPS:en torde ligga runt 95. Klarar man fartkameran me'. :) I övrigt skulle jag vilja trycka upp bildekaler. "Kistorna räcker till alla." Ursäkta, men folk kör verkligen som galningar.
Senast redigerad av 1 Kontrollpanel, redigerad totalt 0 gånger.
av Kontrollpanel
mobe skrev:Varför ha Luftkonditionering avstängd? sen vad menar du med inte kupévärme i onödan?
Det är väl kanske ingen större mening med luftkonditionering på vintern - om klimatet redan är kallt (å jag redan fryser tillräckligt). ;) Kupévärmaren har samma uppgift som duschen. Man duschar inte för att det är skönt - utan för att man ska bli ren. :D
av perhall
joel80 brukar vara klarsynt:)
Men nog drar AC:n mindre nuförtiden. I mitt "tidningsrum" har jag en test av AC-anläggningar i auto motor & sport från 1996. Sämsta bilen är Astra som drog drygt 20% mer med AC på i full sommarvärme.... så mycket drar det inte längre.
PH
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 29

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]