Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Prata med Volvohandlaren innan du köper någonting. Inte säkert att de vill montera något annat än exakt de fälgar&däck som Volvo själva bestämt på V40.
andreas_lofgren skrev:Prata med Volvohandlaren innan du köper någonting. Inte säkert att de vill montera något annat än exakt de fälgar&däck som Volvo själva bestämt på V40.
Samtidigt, alla de tre fälgar jag skrivit finns ju till V40 och finns med på V40 på volvocars.se "välj din fälg".
Undantaget är väl mefitis som är till V40 cross country om det gör ngn skillnad?
Okay, jag tänkte främst angående de fälgar du skickade PM om. Dessa sitter ju normalt inte på V40.
Jag vet att jag är trög, men jag försöker :shock:

Jag frågar igen.
Om jag köper en uppsättning fina 18" fälgar på efterhandsmarknaden, säg Taranis 18.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463312
Då blir man ju lite "skraj" när man läser på länken ovan följande text:
" 18" hjul kräver styrutslagsbegränsare i främre hjulhus.
Beställs enligt separat rutin och laddas ner med hjälp av VIDA."

Så då undrar jag:
A: Vågar man åka till en random bilverkstad och be dom slänga på dom?

B: Eller borde jag åka till en Volvo däckverkstad och be dom fixa allt inkl programmering, styrutslagsbegränsare och allt vad det heter?

Vad skulle ni gissa att fråga A respektive B kostar?

Ett annat alternativ är om jag köper 17" istället, tex dessa.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463311
Här står det inget om programmering i VIDA men det står däremot att man kan lägga till verktyg för styrutslagsbegränsare.
Det verkar lite tvetydligt.
Hur tolkar man detta?
Raymond skrev:Det er ikke rulleomkretsen som programmeres om, det er styrutslagsbegrensingen. Dette kan gjøres pga. at V40 har elektrisk servomotor med dertil hørende positionsangivelse som gjør at man vha Vida kan justere mer eller mindre styreutslag etter bredden på dekk. Dette merkes på biler levert fra fabrikk med større hjul, de har merkbart dårligere svingradie en biler med smalere hjul.
Det där tror jag inte på längre efter att jag läst Volvos monteringsanvisning för styrutslagsbegränsare på V40 http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Jag har monterat 18" fälgar och hade tidigare 16" på bilen en V70II 2.5FT MY09. Har inte monterat någon styrbegränsare som volvo rekommenderar. Har inte märkt att hjulet har tagit i vid fullt rattutslag. Det kanske kan ta i o man i bra fart och med fullt rattutslag kör in i en trottoarkant eller liknande. Tar man det bara lungt som man oftast gör vid parkering/finmanövrering osv är det inga problem!
andreas_lofgren skrev:
Raymond skrev:Det er ikke rulleomkretsen som programmeres om, det er styrutslagsbegrensingen. Dette kan gjøres pga. at V40 har elektrisk servomotor med dertil hørende positionsangivelse som gjør at man vha Vida kan justere mer eller mindre styreutslag etter bredden på dekk. Dette merkes på biler levert fra fabrikk med større hjul, de har merkbart dårligere svingradie en biler med smalere hjul.
Det där tror jag inte på längre efter att jag läst Volvos monteringsanvisning för styrutslagsbegränsare på V40 http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Jøss, se der ja. Det var mere en jeg har fått med meg. Man lærer noe nytt hver dag, mulig det er en kombinasjon, at man monterer både en fysisk sperre OG en elektronisk begrensing og evt. rulleomkretsforandring?
Du har ett PM från mig :)

Apropå utslagsbegränsare: samma sak står det för min S60, men det verkar inte behövas alls.
Frågade Volvos egna verkstadsgubbar i veckan och de anser inte heller att det behövs.

Ha det!
jpennerb skrev:Jag har monterat 18" fälgar och hade tidigare 16" på bilen en V70II 2.5FT MY09. Har inte monterat någon styrbegränsare som volvo rekommenderar. Har inte märkt att hjulet har tagit i vid fullt rattutslag. Det kanske kan ta i o man i bra fart och med fullt rattutslag kör in i en trottoarkant eller liknande. Tar man det bara lungt som man oftast gör vid parkering/finmanövrering osv är det inga problem!
Intressant!
Monterade du på däcken via en Volvo däckverkstad?
Har någon sagt till dig eller informerat om att "du nog borde titta på styrutslagsbegränsare"?
devvan skrev:Du har ett PM från mig :)

Apropå utslagsbegränsare: samma sak står det för min S60, men det verkar inte behövas alls.
Frågade Volvos egna verkstadsgubbar i veckan och de anser inte heller att det behövs.

Ha det!
Okej, du frågade rakt ut pga denna tråden eller? :P

Vad sa verkstadsgubbarna mer ingående?

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]