Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Jag har provkört D2 i många olika Volvo, inkl. V70. Dock enbart manuellt. Frågan man ställer sig är ju dock hur pass mycket skillnad man märker i vardagslag.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Lövet
SEpaket skrev: Är D3 värd 8 000 till?
Det tycker jag i alla fall. Skillnaden är minimal i förbrukning i verkligheten (tester indikerar mindre än 1dl per mil i verkligheten) men D3an har ett helt annat mysigare motorljud och bättre vridmoment över ett större register.
av thorella
[quote="SEpaket"]Ny motor? 8 växlad låda? Vadå för ny motor undrar jag då.]

Det nya VEA motorfamiljen! Tror nya D4:an är först ut med 190hk och en blandad förbrukning ner mot 4,0l/100km med automat!!!!!!
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:Det tycker jag i alla fall. Skillnaden är minimal i förbrukning i verkligheten (tester indikerar mindre än 1dl per mil i verkligheten) men D3an har ett helt annat mysigare motorljud och bättre vridmoment över ett större register.
Det låter ju trevligt. Men hur är det nu, enligt gamla miljöbilsreglerna är D3 manuell miljöbil, men enligt den nya är den inte det. Hur är det med D2? Och vad får man idag, det är väl en marginell besparing?
thorella skrev:
SEpaket skrev:Ny motor? 8 växlad låda? Vadå för ny motor undrar jag då.]

Det nya VEA motorfamiljen! Tror nya D4:an är först ut med 190hk och en blandad förbrukning ner mot 4,0l/100km med automat!!!!!!
Det låter nästan för bra för att vara sant. Och så snackar man om att Volvo bygger "omoderna och törstiga bilar". Ingen tror mig när jag säger att Volvo ligger och slåss i toppen gällande låg förbrukning.
av Lövet
Som privatperson är miljöbil ingen större besparing. 1168kr x5 = 5840kr total besparing var det sist jag räknade. Som en helrekond eller en uppsättning däck...
av SEpaket
Det verkar vara helt underbara motorer. Om bensinarna kommer samtidigt vet jag inte. Skall se om jag springer på någon av mina bekantingar som jobbar inne på Volvo Vars utvecklingsavdelning som borde ha bättre koll.

Nej, du har nog rätt, en miljöbil är inte så värst stor besparing. Hade ju varit en helt annan sak om jag sluppit tullen nere i Göteborg, men det gör man ju inte ändå. D3 får det nog bli då.
av SEpaket
thorella skrev:Men du har bestämt dig för diesel?
Det vet jag inte. Jag har ju alltid kört bensin förut, men diesel är ju "det nya nu" och det är ju en helt annan kraft i en sådan.

Tycker du jag borde välja bensin istället?

Har sett varianter när man placear celler oc[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]