Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#733985
Den fyrcylindriga ecoboost sägs ha visats första gången i en konceptbil 2009. Alltså bör den ha testats hos kund sedan ~2010. På jagrullar brukar ju de flesta utbredda kvalitetsproblem stötas och blötas till förbannelse och lite till, men jag har inte märkt några klagomål alls på de här motorerna utöver att de kan uppfattas som rätt trista. Ford testar självklart extremt igående i bänk(90, 95 eller 99%, nåt på 90 minns ej vad, ska klara 200 000 miles i bänk vill jag minnas), men det är klart att verkligheten och några år är alltid det ultimata kvalitetstestet.
#734252
V402013 skrev:@McDonald:

"Det är fel i det databladet du hänvisar till, de har olika växellådor.
Fler fel i databladet.... 120 kpa turbotryck.... ska vara 220"

Källor? Finns andra/reviderade datablad?
Jag har inget reviderat datablad utan endast orginalbladet från volvo.
Men just detta med växellådornas olikheter eller inte borde vara enkelt att kolla.
T3 skall vid 2000 varv hålla 103 knyck
T4 skall vid 2000 varv hålla 93 knyck
Vad säger ni T3/T4-ägare, vad har ni för hastighet vid 2000 varv på 6'an?
#734513
Jag var lite orolig (är på min andra T4) att EcoBoost-motorn, som ju visserligen som sagt är lite tråkig men ändå går tyst, är snål, och pigg (i V40 var T4 snålare än alla de tyska premiumkonkurrenterna i ett test i tyska ams), inte skulle hålla, men nu börjar jag lugna mig för de första tecknen borde ha kommit... Ford och Opel har många problem men de kan bygga hållbara bensinmotorer! När BMW och Merca började med DI tog det inte många månader förrän de första felen med bränslepumpar och annat dök upp. Vi får hoppas att T3/T4 håller bra. Jag börjar tro att förutsättningarna är goda...
PH
Användarvisningsbild
av Guru
#736643
McDonald skrev:
V402013 skrev:@McDonald:

"Det är fel i det databladet du hänvisar till, de har olika växellådor.
Fler fel i databladet.... 120 kpa turbotryck.... ska vara 220"

Källor? Finns andra/reviderade datablad?
Jag har inget reviderat datablad utan endast orginalbladet från volvo.
Men just detta med växellådornas olikheter eller inte borde vara enkelt att kolla.
T3 skall vid 2000 varv hålla 103 knyck
T4 skall vid 2000 varv hålla 93 knyck
Vad säger ni T3/T4-ägare, vad har ni för hastighet vid 2000 varv på 6'an?
Det är olika växellådor!
From 12w40 monteras dessa två växellådor i V40.
Art.nr./benämning/bilvariant
1285219 / GEARBOX B6 D2 FD 3.61 / *Y555,B4164T3,B6FWD (V40 T3)
1285220 / GEARBOX B6 G5D FD 3.61 S/S / *Y555,B4164T,B6FWD (V40 T4)
#737138
Således, om jag förstått rätt, delar T3 själva växellådan med D2 efter vecka 40/2012?

Finns kunskap på detta forum om vilket maximalt kontinuerligt laddtryck V40 T3 tål, liksom maximalt momentant "overboost"?
Användarvisningsbild
av Guru
#737200
V402013 skrev:Således, om jag förstått rätt, delar T3 själva växellådan med D2 efter vecka 40/2012?
Både ja och nej beroende på hur man definerar vad som är växellåda. Själva växellådan är samma men olika slutväxlar.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]