Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicster
#707574
NovemberRain skrev:
MrNorth skrev:Glaset är dessutom så mörkt att det knappt känns som man får in något extraljus alls.
Du ska väl vara glad över om du inte får in något extraljus genom panoramaglastaket? ;)
Hoppas att du inte tog illa upp... när jag läste det du skrev så kunde jag inte låta bli att skratta lite lätt :)
Kör man riktigt illa och får snuthelikoptern efter sig kan man säkert få sig lite 'extraljus' :lol:
av zillen
#707575
Ante2 skrev:
Krakus skrev:Ante2

Jaja. Lyxigt. Jag köper mina bilar för mig. Skryta, överlämnas åt andra ;)
Halva nöjet är att göra andra avundsjuka :wink:
lyxigt? Hur fan kan det vara lyxigt? Lån på bilen? Glas över huvudet om man voltar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#707761
Droopy skrev:Och hur ofta voltar man el krockar under en livstid, jag har krockat en gång sedan jag började köra bil i trafiken som 16-åring.
Det kan räcka med en gång....

/Martin
av MrNorth
#707898
NovemberRain skrev:
MrNorth skrev:Glaset är dessutom så mörkt att det knappt känns som man får in något extraljus alls.
Du ska väl vara glad över om du inte får in något extraljus genom panoramaglastaket? ;)
Hoppas att du inte tog illa upp... när jag läste det du skrev så kunde jag inte låta bli att skratta lite lätt :)
Haha dålig formulering. Menade såklart extra/ytterligare ljus, inte extraljus.

Ne, XC60ns panoramatak var helt klart en besvikelse. Hade de skrivit "sollucka" hade det varit närmre sanningen, för något panoramaglastak är det definitivt inte.

/S
Användarvisningsbild
av MartinS
#707902
MrNorth skrev:
NovemberRain skrev:
MrNorth skrev:Glaset är dessutom så mörkt att det knappt känns som man får in något extraljus alls.
Du ska väl vara glad över om du inte får in något extraljus genom panoramaglastaket? ;)
Hoppas att du inte tog illa upp... när jag läste det du skrev så kunde jag inte låta bli att skratta lite lätt :)
Haha dålig formulering. Menade såklart extra/ytterligare ljus, inte extraljus.

Ne, XC60ns panoramatak var helt klart en besvikelse. Hade de skrivit "sollucka" hade det varit närmre sanningen, för något panoramaglastak är det definitivt inte.

/S
Jämför du med en V70 eller S/V60 är det ju ljusår skillnad, det är ju i allafall mer än en lucka som solen kan lysa in igenom. Panoramaglas med öppningsbar lucka kanske? :)

/Martin
av Sharkbait
#707921
WSAB skrev:Provade en V40 häromdagen och den hade glastaket. Tyckte det var helt värdelöst för föraren och frampassageraren. Det är ju bara ev. baksätespassagerare som har nån nytta av taket då det var ca 30 cm "oglasat" tak mellan vindrutan och glastaket och på grund av dom kraftigt lutande a-stolparna så började glastaken nånstans vid nackskydden ungefär om man har stolen i normalt läge för mig som 1,80 m lång.

Det var mulet så jag upplevde inte att det blev speciellt ljusare i bilen än en med vanligt tak. Skulle aldrig betala extra för det med facit i hand, fast jag var sugen innan provkörningen. Kört andra bilar med glastak även över framsätena och jag tycker det blir mer rymd och en mysigare känsla i dom bilarna.


Volvo verkar vara helt, ursäkta men, värdelösa på panoramatak.

Ta tex Peugeot dem verkar maxa deras panoramatak, inte som Volvo med en taklucka i glas som man kallar för panoramatak.

Klicka fram till bild nr 8.
http://www.peugeot.se/showroom/508/sw/# ... der/photo0

Bild

Bild
av McDonald
#708045
Sharkbait skrev: ....Volvo verkar vara helt, ursäkta men, värdelösa på panoramatak....
Den här tråden speglas av två synpunkter om och om igen.....
- För litet panoramatak för att kallas panoramatak.
- Livsfarligt med glastak vi krock/rullning

Förstår ni poängen och sambandet, Volvo vill ha lagom med glastak för att inte äventyra säkerhet, kompenserar med kraftigare taksvällare i front och bak.
Klart Volvo kan göra glastak från vindrutan till bakluckan, men då äventyras säkerheten.
av MrNorth
#708106
MartinS skrev:
Jämför du med en V70 eller S/V60 är det ju ljusår skillnad, det är ju i allafall mer än en lucka som solen kan lysa in igenom. Panoramaglas med öppningsbar lucka kanske? :)

/Martin
Seriöst off-topic nu men det jag egentligen jämför med är grannens Peugeot eller vår egen Renault Megane Cab. Samt trodde jag faktiskt inte att det gick att öppna solluckan i Volvo. Kommer förmodligen aldrig att göra detta, det var bra på min förstabil, en Opel Ascona från -85 som inte hade AC men vem gör det idag?

Köper detta med säkerhet, men skriver man panoramatak så tänker förmodligen de flesta på ett liknande det på bilden ovan i tråden. Inte den lilla näst in till sot-svarta sollucka som finns. Skriv sollucka så är man närmre sanningen... Nu ingick min sollucka i high-tech paketet så jag hade inte ens kollat på den innan leverans (fanns inte på demobilarna), men det är absolut inget jag hade valt som fristående tillbehör.

/S
av Sharkbait
#708123
McDonald skrev:
Förstår ni poängen och sambandet, Volvo vill ha lagom med glastak för att inte äventyra säkerhet, kompenserar med kraftigare taksvällare i front och bak.
Klart Volvo kan göra glastak från vindrutan till bakluckan, men då äventyras säkerheten.
Säkerhet visst. Men ta dessa bilar med panoramatak och testa dem i Euro Ncap så får vi se vad resultatet blir.

MrNorth skrev:
Köper detta med säkerhet, men skriver man panoramatak så tänker förmodligen de flesta på ett liknande det på bilden ovan i tråden. Inte den lilla näst in till sot-svarta sollucka som finns. Skriv sollucka så är man närmre sanningen... Nu ingick min sollucka i high-tech paketet så jag hade inte ens kollat på den innan leverans (fanns inte på demobilarna), men det är absolut inget jag hade valt som fristående tillbehör.

/S

Vilseledande reklam/info är inget nytt från tillverkare. Volvo har mera sollucka/taklucka, Mercedes Benz har två solluckor än panoramatak.

Tex BMW, Peugeot, Audi har mer panormatak än sollucka.

Citroen C3 har en extrem panoramavindruta. Denna variant känns värsta utav dem alla. Värre än en cab.

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]