Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ante2
Det är så kul att läsa alla positiva inlägg. Bevisar ju bara att Volvo har byggt en grymt bra bil. Men synd att dom inte gjorde den lite rymligare.

Läste senaste numret av Teknikens Värld och dom är ganska besvikna på bilen. Den levererar inte den körglädje som Volvo påstår säger dom. Dom tycker inte att V40n är så mycket roligare att köra än C30.
Men jag håller inte med där, har ju själv en C30 och V40n är ljusår bättre och roligare att köra.
Men men, dom är väl Tyskfantaster för det var ju BMW 118d som vann.
av HiTek
Det kommer Ante2, nu har dem byggt en bil för den typen av klass. Tänk sen när nästa V70/XC70, S60, V60, XC60 samt andra modeller som Concept Universe etc kommer, då kommer dem ha minst lika bra om inte ännu bättre byggkvalité och kvalité i material. Sen kommer nuvarande modeller med stor sannorlikhet bli så klart bättre med facelift. Sånt som inte syns utanpå, men som finns inuti ;) :)

Men hur man tycker en bil är kan inte en tidning avgöra för en person heller. Det är så högst personligt att det tidningarna kan göra är BARA att ge dig ett hum om bilen, men det är först när du själv klämt och känt samt provkört bilen då det riktiga avgörandet kommer.
av räksallad
Provkörde D2 och D3 idag. Mitt val är definitvt D3:an. Härlig motor och automatlåda. Sen kryddar man lite extra
med sportläget på. Hur kul som helst. Mycket är postivt för v40, design, byggkvalité, interiör, körglädje osv.
Nya instrumenteringen är ett lyft.

Dock finns det lite smolk i bägaren, höga dörrsidor och relativt små fönster. Bakåtsikten vid backning,
något instängd kupé bak. Men detta har ju Volvo löst med backkamera och glastaket förstås. D2 kändes segare än c30,
klumpig växelspak, något tungtrampad gaspedal (!), D2:an måste ha varit ett måndagsex så jag måste testa en annan vid tilfälle.
C30 känns klart piggare som jämförelse.

Färger då ? kollade in Misty Blue, grundfärg ? ser kanske bättre i dagsljus än i hallen, Biarritz blå, ganska ok men jag tyckte
att den passade riktigt bra i Titanium grå.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:Bra att de verkar fått tillbaka dörrstängarkänslan, den var ju ljusår bättre i min gamla V70N än vad den är i min XC60. S40/V50 skall vi inte ens tala om, de är ju hemska i det sammanhanget.
Bristen på känsla i dörrhantagen är ändå det värsta. Den första V50 jag öppnade dörren på trodde jag hade trasigt handtag. Sedan fick man vänja sig vid att detta fanns mer eller mindre på alla bilar.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:
MartinS skrev:Bra att de verkar fått tillbaka dörrstängarkänslan, den var ju ljusår bättre i min gamla V70N än vad den är i min XC60. S40/V50 skall vi inte ens tala om, de är ju hemska i det sammanhanget.
Bristen på känsla i dörrhantagen är ändå det värsta. Den första V50 jag öppnade dörren på trodde jag hade trasigt handtag. Sedan fick man vänja sig vid att detta fanns mer eller mindre på alla bilar.
det är egentligen handtagen jag stör mig på på min xc, inte sälva dörrklangen ävenom den naturligtvis kunde varit bättre.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:
StringerBell skrev:
det är egentligen handtagen jag stör mig på på min xc, inte sälva dörrklangen ävenom den naturligtvis kunde varit bättre.
Ja, hur svårt kan det vara? Svenskar är generellt dåliga på att förmedla mjuka värden i sin teknik, det gäller allt ifrån arkitektur till mobiltelefoner. Man lär sig aldrig känslans betydelse, både den konkreta i form av kompromisslöst detaljarbete och den abstrakta i form av design och estetik.
av Amli
Ante2 skrev: Läste senaste numret av Teknikens Värld och dom är ganska besvikna på bilen. Den levererar inte den körglädje som Volvo påstår säger dom. Dom tycker inte att V40n är så mycket roligare att köra än C30.
Men jag håller inte med där, har ju själv en C30 och V40n är ljusår bättre och roligare att köra.
Man behöver väl inte vara Tyskfantast bara för att BMW vann. Dom ansåg helt enkelt att det var en bättre bil, något dom för övrigt inte är ensamma om att tycka. Jag har nog inte läst ett test eller prov där denna bil inte blivit hyllad. Det säger inget om att Volvon är en dålig bil för det, bara att BMW´n är ruggigt bra.

Att dom blir besvikna är ju för att Volvo själva har gjort en sådan stor sak om körglädjen i den och att den ska vara bättre än just BMW´s 1-serie. Jämförelsen med C30 håller jag med om att den är märklig. Den jämnar marken med C30 enligt mig.
av Linqid
Amli skrev:
Ante2 skrev: Läste senaste numret av Teknikens Värld och dom är ganska besvikna på bilen. Den levererar inte den körglädje som Volvo påstår säger dom. Dom tycker inte att V40n är så mycket roligare att köra än C30.
Man behöver väl inte vara Tyskfantast bara för att BMW vann. Dom ansåg helt enkelt att det var en bättre bil, något dom för övrigt inte är ensamma om att tycka. Jag har nog inte läst ett test eller prov där denna bil inte blivit hyllad. Det säger inget om att Volvon är en dålig bil för det, bara att BMW´n är ruggigt bra.

Att dom blir besvikna är ju för att Volvo själva har gjort en sådan stor sak om körglädjen i den och att den ska vara bättre än just BMW´s 1-serie. Jämförelsen med C30 håller jag med om att den är märklig. Den jämnar marken med C30 enligt mig.
Synd bara att ettan är så gräsligt ful... En kanonbil för den som vill ha en mindre kärra, men så länge den ser ut som den gör kommer den aldrig hamna på min uppfart. Annars hade jag tagit en 120dA före en D4 Aut sju dagar i veckan, om någon annan betalat! :wink:
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Körde V40 D3 förra veckan, kompisen är säljare. Gillade verkligen motorn! Och växellådan! Kort och jävligt skön pinne, borta är den långa klumpiga spaken. Kortare och distinktare växellägen än den Powershift jag har i min V60 T5.
Sedan ÄLSKAR jag instrumenteringen -den heldigitala. Vilket lyft och vilka färger i de olika lägena man kan välja. Och den 'flytande' backspegeln är en designsuccee! Såg ut som den V60 Hybrid jag beställt :-D Nästan så att jag ångrar att jag inte tagit denna i stället.... Fantastisk bil!

Chassit var faktiskt nästan i klass med R-design chassit som jag kör med dagligen, kände ingen jätteskillnad (fast nu körde jag ganska så odramatiskt). Sätena, snygg ny design. Fina sömmar. Dörrkänslan var bättre än på V60 by far. Gillar också att de satt in en hederlig handbroms! :-D

A3 look out!

Blir nya generationen V60 så här så lär Volvo plocka än mer A4- och 3-serie spekulanter..

I like!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Har den motortempmätare?

Jag föredrar starkt analoga visare. Digitala trippmätare är ok, men en fysisk pekare som vaknar till liv när man vrider på nyckeln och ställer sig i givakt i sin lilla holk är definitivt mysigare.

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]

Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]