Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I förhållande till V40 är den ytterst funktionell för sin storlek och har extremt låga ägarkostnader. Ibland på forum likt detta verkar det som om en bil får vara hur kass som helst, bara den har snygg design. För mig är det rätt obegripligt. Dessutom är design en smaksak och jag uppskattar definitivt inte V40:s överdesignade kaross med extremt hög midjelinje och minimala fönsterytor.
Gourmand skrev:I förhållande till V40 är den ytterst funktionell för sin storlek och har extremt låga ägarkostnader. Ibland på forum likt detta verkar det som om en bil får vara hur kass som helst, bara den har snygg design. För mig är det rätt obegripligt. Dessutom är design en smaksak och jag uppskattar definitivt inte V40:s överdesignade kaross med extremt hög midjelinje och minimala fönsterytor.
Jag förstår inte problemet. De som tycker V40 är snygg och uppfyller deras praktiska behov, ja dom köper en V40. Behöver man en bil med större utrymmen väljer man någonting annat. Kanske en v60 eller v70, eler så går man till Skoda, Toyota, VW eller något annat märke.

Att kalla v40 för ett misslyckande är vekligen att ta i. Jag tror den kommer sälja bra!

Priset må vara högt, men så är det alltid när Volvo presenterar en ny modell. Ett tag var tex v60 dyrare än v70, men nu finns gott om rabatter även till v60 för att ta ett exempel. Om två år kommer v40 är vara mer prisvärd
Jag vet inte om jag tycker att priset är så jättehögt. Visst, när det går att få en ny V70 T4 för 255' så är det kanske högt men sett till konkurrenterna så är det inte så farligt blodigt. Det verkar ju trots allt som att denna bilen faktiskt kan bli något att bita i för A3, A-klass och 1-serie till skillnad från Volvos övriga utbud (tillsammans med XC60), där det mest blivit halvmesyrer som aldrig riktigt nått ända fram.

När A3 kommer som Sportback lär den utan tvekan bli dyrare än V40, och 1-serien är det redan. Och då pratar vi nakna. Så fort du ska ha på lite vettig bas-utrustning (typ xenon, 17", metallic, larm och kanske bättre stereo och ev. lite teknikgodis) så sticker ju tyskarna upp i det blå direkt..
Det är mycket möjligt. Jag säger inte att V40 är en kass bil, utan påpekar bara att de invändningar som både Collin och andra motorjournalister haft sannolikt har en viss bärighet. V40 ska vara en bil i Golf-klassen och då får man inte vara sämre än konkurrenterna på viktiga områden som utrymme, sikt och allmän användbarhet. Vad man tycker om designen är bara en smaksak - jag gillar inte att form går före funktion och tycker dessutom inte att V40 med sina minimala fönsterytor är snygg, men det är som sagt en smaksak.
Gourmand skrev:Det är mycket möjligt. Jag säger inte att V40 är en kass bil, utan påpekar bara att de invändningar som både Collin och andra motorjournalister haft sannolikt har en viss bärighet. V40 ska vara en bil i Golf-klassen och då får man inte vara sämre än konkurrenterna på viktiga områden som utrymme, sikt och allmän användbarhet. Vad man tycker om designen är bara en smaksak - jag gillar inte att form går före funktion och tycker dessutom inte att V40 med sina minimala fönsterytor är snygg, men det är som sagt en smaksak.

Eller så satsar man på att nischa sig, svårare än så behöver det inte vara.
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]