Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ante2
Perc skrev:LED-blinkers är kanske modernt men syns inte alltid lika bra som vanliga glödlampor. Passaten som nämns ovan t.ex.
Håller med, LED-blinkers syns mycket sämre. Särskilt i backspeglarna.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag funderar mer på hur volvos EBL (Emergency brake light) kommer att fungera med glödlampor i bromsljusen.
Det var väl lite därför man började med just LED där...
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Över funktioner och utrustning står det så här.

Adaptivt bromsljus
Vid hastigheter över 50 km/h kan det adaptiva bromljuset skilja mellan normal inbromsning och panikbromsning. I en paniksituation blinkar alla bromsljus med en frekvens på fyra blinkningar per sekund. När hastigheten sjunkit under 10 km/h slutar bromsljusen att blinka och nu tänds varningsblinkersen i stället.

Fyra blinkningar per sekund, det skulle jag vilja se en glödlampa göra....
Det kan inte vara så att det här ingår i ett säkerhetpaket?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Led bromsljus tänds mycket fortare, bilen bakom får längre tid på sig att reagera. Kommer inte ihåg hur mycket det är, kanske ett par meter i 90km/h.
av mattish
Bilnörden skrev:Led bromsljus tänds mycket fortare, bilen bakom får längre tid på sig att reagera. Kommer inte ihåg hur mycket det är, kanske ett par meter i 90km/h.
Tror det är flera meter som det skiljer och man ser skillnaden tydligt. Det syns rätt tydligt på något äldre bilar där det höga bromsljuset är led och resten glödlampor..
Användarvisningsbild
av MartinS
Xc60's nedre bomsljus är glödlampor, är det led på v60 och v40?

/Martin
Användarvisningsbild
av laser2
MartinS skrev:Xc60's nedre bomsljus är glödlampor, är det led på v60 och v40?

/Martin
Det är LED på V60 (glödlampor på S60! :shock: ) och glödlampor på V40.
Det är nog inga problem att blinka 4ggr per sek med glödlampor, de hinner väl kanske inte tändas och släckas helt, men det kommer synas ändå.
Men LED skulle givetvis vara bättre för panikbromsblinkning...
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tror jag frå fråga volvo högre upp om detta. Det kvittar om man ah säkerhetspaket för det är ändå glödlampor. Jag tycker detta är väldigt fattigt på en ny bil där föregångaren har led.
av Amli
Ante2 skrev:
Perc skrev:LED-blinkers är kanske modernt men syns inte alltid lika bra som vanliga glödlampor. Passaten som nämns ovan t.ex.
Håller med, LED-blinkers syns mycket sämre. Särskilt i backspeglarna.
Det beror helt på vilken bil vi pratar om. På Passat håller jag med om att det syns dåligt. Men på nyare Audi modeller syns det klart mycket bättre.

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]