Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Nozen skrev: lör 02 nov 2019, 10:29 Okej! Kommer köra Kalmar till Nybro, 3 mil. Köra till Göteborg någon gång oxå!
Okej, inte i farozonen inom den närmaste framtiden då.
Men visst, man ska väl aldrig säga aldrig om någon kommun får för sig att strypa vissa gator från vissa fordon...
Sen är det detta med fordonsskatten. Som det är nu ändras den bara på nya bilar, men man kan ju aldrig friskriva sig från att någon makthavare helt plötsligt får för sig att chockhöja på äldre bilar.
Användarvisningsbild
av Cotag
TommyP86 skrev: lör 02 nov 2019, 08:22 Tänkte på att du skrev återköp, det ger liksom en negativ klang av typen ”det var fel på bilen så dom köpte tillbaka den”

Ang övermil vid service är det väl inte okej egentligen. Vad säger försäkringsbolagen när man ska utnyttja maskinskada till exempel?
Ja ok, återköpet behöver ju inte varit för att det var något fel på bilen, det har jag inte heller påstått utan menade bara att det kan vara grund för att kolla historiken bättre.

Ja, ang. övermil så hade jag hellre köpt en bil med en stor buckla mitt på motorhuven. Då vet man vad ugångsläget är och kan bestämma vad man vill betala därefter.
Tillåter mig också tycka att KVD -inte- skulle saluföra bilen som "välservad" utan mer som "bil med bristfällig servicehistorik". Nozen, ring gärna KVD och uppmärksamma dom på det. :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
Ursäkta på förhand om jag rör till det nu men vill ändå dela en V60 EURO6 VEA 180hk full/nyservad (inkl kamrem så prislapp bortåt 10k) 16 000 mil. 140k skulle kanske gå att pruta till 125k som är din budget.
https://www.blocket.se/lund/Volvo_V60_D ... =23_14&w=3
v60.JPG
v60.JPG (74.81 KiB) Visad 706 gånger
Utbudet på hyfsat prissatta V60 är antagligen för att det är/var en så vanlig tjänstebil.
Det denna bilen har emot sig är då att den kan ha (framtida) problem med balansaxeloljud, miltal, m.m.

Ursäkta sidotrampet. :-)
av Nozen
Ja den var fin! Men miltalen är något högt så får avvakta och se om det dyker upp några fler. Ska bolla lite ideér med en släkting ikväll som kan lite bilar. Återkommer om jag kommer fram till något bra!
Användarvisningsbild
av MartinS
Bortsett från servicemissen (som jag inte lyckas hitta själv?) på KVD-bilen tycker jag den verkar bra. Rätt motor, stora skärmen, digital instrument, Xenon, Volvo on call, parkvärmare, inga större brister. Du får handla två nya sommardäck men annars borde den vara bra tycker jag. Ägarhistoriken är inget att hänga upp sig på, verkar gått som någon form av firmabil till 2017 och sedan två privatpersoner.

Om du bor i Kalmar/Nybro så spelar inte Euro 5 så stor roll anser jag.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det skulle kunna vara så att det är en felskrivning av KVD ang. övermilen. 9634 skulle kunna vara 8634 vilket bättre/bra skulle passa in i "mil-serien".
v40.JPG
v40.JPG (45.31 KiB) Visad 686 gånger
av ErikV402015
Har den motorn med polestar och automat själv. Låter som en traktor och vibrerar när den är kall. Morrar underbart och drar hårt annars. Dock ska du inte köpa den om du bor i närheten av miljömuppar. Den är Euro 5 och kan straffas hårt med skatter och körförbjud innom kort...
av ErikV402015
Min är 2015. Ville ha automat och då tyckte säljaren jag skulle beställa nya D4 vea. Den motorn var nylanserad då så jag tog den 5-cylindriga välbeprövade D3:an istället. Är mycket nöjd. Inte minsta lilla bekymmer på 13 000 mil och 5 år. Den har gott om kraft och förbrukning som duger. Den är betydligt mera rå än vea-motorerna med högre förbrukning och trögre känsla. Har som alla volvos 5-pipor risk för katastrofal motorkollaps vid brusten drivrem. Vill du ha en motor med karaktär så är den bra helt enkelt.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]