Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stockbroke
Kollade med en Skobesverkstad, lite mer än 500 billigare.. men då måste man ta i beaktande att jag får åka ett par mil. Blir med andra ord Bila som får serva bilen..
Säkert många som ojar sig över dyra verkstäder, men så biter man i det sura pga bekvämlighet..
Och det vet givetvis verkstäderna och fortsätter att skinna bilägarna på den service och efterföljande stämpel är livsviktig för andrahandsvärdet.. Kosta vad det kosta vill..
Tack för alla inputs!
av Lövet
Naturligtvis är det skitdyrt. Det är helt omöjligt att påstå något annat. Arbetsinstatsen och materialkostnaden ligger inte i närheten av vad man får. MEN, det är inte billigare hos andra märken. Mekonomen ligger ungefär 15-20% lägre på motsvarande service. Större är inte skillnaden. Så man får värdera hur mycket man tycker "Volvo" är värt. Mjukvaruppdateringar skulle jag inte betala en spänn för. På bilar äldre än 3 år görs inga uppdateringar av betydelse. Den på Volvo som kom på konceptet "mjukvaruppdateringar" borde får ett Guldägg för det är en ren marknadsföringsgrej.
Användarvisningsbild
av Derank
Vad är det folk nte fattat,? Volvo är ett företag som vill tjäna pengar och det gör de på bla eftermarknaden. Kan man köpa nån jäkla telefon för 6k utan att blinka kan man nog lägga det på en service ochså utan att gnälla.

Det ska inte vara billigt att åka bil. Se det som en lyx. Här du inte råd och buss el gå. Men har du råd att lägga 300k på en bil har du råd att serva den också

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MartinS
Stockbroke skrev:Derank! Vilken jäkla tråkig attityd Du har! Ditt inlägg känns barnsligt och en smula korkat!
Trevlig kväll på Dig!
Jag tycker hans inlägg är ganska spot on...
Användarvisningsbild
av SRT
Visste inte att det är lyx att ha en begagnad bil och inte heller att det ska vara dyrt att åka bil på ett bilforum.Trodde först jag kommit till MP:s hemsida. :-D

Skickat från min 123-ABC via Tippituckitacki
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var väl tur att du fick det berättat för dig då SRT:) Att äga och köra bil kostar pengar, det är inte en mänsklig rättighet eller något som staten har en skyldighet att erbjuda alla medborgare :)
av Lövet
Bilservice är bland det minst prisvärda som finns. I vilken annan bransch kan man fakturera 2100kr/h för en 21-åring med enbart gymnasiekompetens? Tillgång och efterfrågan visst, men kom inte påstå att det är en tjänst värd 6000kr att fylla på olja i en bil och kolla att spolarvätskan är fylld. Det är det inte. Alls.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lövet skrev: tor 18 okt 2018, 16:04 Bilservice är bland det minst prisvärda som finns. I vilken annan bransch kan man fakturera 2100kr/h för en 21-åring med enbart gymnasiekompetens? Tillgång och efterfrågan visst, men kom inte påstå att det är en tjänst värd 6000kr att fylla på olja i en bil och kolla att spolarvätskan är fylld. Det är det inte. Alls.
Det är bara värt det när motorn havererar ;-)
Jag har vid ett tillfälle fått skanna in hela serviceboken på en företagsbil (V70 MY14) för att få bolaget att ta på sig en kostsam reparation.
av Lövet
fjohan82 skrev:
Lövet skrev: tor 18 okt 2018, 16:04 Bilservice är bland det minst prisvärda som finns. I vilken annan bransch kan man fakturera 2100kr/h för en 21-åring med enbart gymnasiekompetens? Tillgång och efterfrågan visst, men kom inte påstå att det är en tjänst värd 6000kr att fylla på olja i en bil och kolla att spolarvätskan är fylld. Det är det inte. Alls.
Det är bara värt det när motorn havererar ;-)
Jag har vid ett tillfälle fått skanna in hela serviceboken på en företagsbil (V70 MY14) för att få bolaget att ta på sig en kostsam reparation.
Jo att avstå från service är inte heller rimligt förstås. Det behöver dock inte vara auktoriserad service för att garantier eller maskinskadeförsäkring ska gälla. Det räcker med en verkstad med tillgång till tillverkarens anvisningar. Så alla Mekonomen, Autoexperten osv räcker. Tyvärr är inte de särskilt prisvärda heller, riktpriset för Mekonomen är ÅF -15%.

"Nisses Verkstad & Smide" med smörjgrop och bokföringen i en kakburk duger dock inte. Inte heller hemmaservice.

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]

Han slirade inte så länge för jag […]

Reparera läckande AC

Jo precis. Anslutningarna kan sitta fast och r&oum[…]