Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det har blåst mycket idag.. kan du haft medvind. Jag körde Sthlm-Gävle idag o reagerade på samma sak (även om det inte var lika lågt).. konstaterade att jag hade skaplig medvind. Det gör mycket i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
av arc
Jaha då har jag för 1;a gången lyckats köra under Volvos angivna siffror. Otroliga 0,35 l i snitt efter blandad körning på 40, 50, 70, 90, 110 km/h ca 51 km sträcka. Någon annan som kört mindre? Blev själv så otroligt överraskad att jag tog bild med telefonen som bevis. Stor eloge till Volvo för dessa siffror på 1600kg tung bil ;-) / ARC
Användarvisningsbild
av spaceuser
arc skrev:Jaha då har jag för 1;a gången lyckats köra under Volvos angivna siffror. Otroliga 0,35 l i snitt efter blandad körning på 40, 50, 70, 90, 110 km/h ca 51 km sträcka. Någon annan som kört mindre? Blev själv så otroligt överraskad att jag tog bild med telefonen som bevis. Stor eloge till Volvo för dessa siffror på 1600kg tung bil ;-) / ARC
Var mätningen vid pumpen eller notering i färddatorn? Det förra ger nog garanterat större siffror.
av V402013
Ang. Blockvärmare

"If the car is equipped with an engine block
heater*, use it before starting from cold - it
improves starting capacity and reduces
wear in cold weather and the engine reaches
normal operating temperature more
quickly, which lowers consumption and
reduces emissions."

"Do not run the engine to operating temperature
at idling speed, but rather drive
with a light load as soon as possible - a
cold engine consumes more fuel than a
warm one."

Källa: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _14636.pdf
av perhall
Mätning vid pumpen efter 51 km blir nog inte mer pålitligt än färddatorn. Det handlar i detta fall om 1,75 liter ca.
Bättre då att kolla hur mycket fel färddatorn visar, det brukar inte variera mycket över tiden...
PH
av easyrider
Vill bara utfärda en VARNING!
Jag satte in en effektbox med laddtrycksstyrning från DieselKraft (5395:-) i min C30, D2, 2011.
Bilen funkade bra till en början och jag inbillar mig att den möjligen blev en LITEN aning piggare. Efter ca två månader dör motorn i 70 km/h helt plötsligt på landsväg och gav felmeddelandet "FÖRSÄMRAD MOTORPRESTANDA". Jag lyckades få igång bilen och ta mig till min Biliaverkstad som inte hittade några som helst spår i loggen om att något fel inträffat...!?

Efter två dagar händer samma sak igen. Jag lämnar då in bilen för en grundlig genomgång och min servicetekniker ramlar nästan baklänges när han nu vid noggrannare koll hittar min inkopplade effektbox. "Här har du felet och alla dina garantier har därmed också rykt" säger han ilsket.
Han hittar nu också en hel radda med fel som är loggade och som helt garanterat beror på effektboxen!
Han tog bort boxen på fem minuter och bilen är äntligen som vanligt igen.

Så, alla ni som funderar på att montera in en effektbox i er Volvo, tänk er för både en och tre gånger innan ni gör det. Mina erfarenheter blev dyra: inköp av box 5395:-, montering 800:-, demontering och felsökning 1770:-, summa 7965:-.
Pengar jag istället hade kunnat lägga på bränsle och service...
Användarvisningsbild
av laser2
easyrider skrev: Så, alla ni som funderar på att montera in en effektbox i er Volvo, tänk er för både en och tre gånger innan ni gör det. Mina erfarenheter blev dyra: inköp av box 5395:-, montering 800:-, demontering och felsökning 1770:-, summa 7965:-.
Pengar jag istället hade kunnat lägga på bränsle och service...
Plus att du får stå för alla eventuella kostnader som skulle täckts av Volvos motorgaranti!
Dyrköpt erfarenhet som kan bli ännu dyrare om du har otur...
Användarvisningsbild
av joel80
Du borde kunna försöka få tillbaka pengarna för effektboxen. Den orsakade problemen... den är alltså defekt (kan man väl säga, den fungerar i allafall inte till det den är tänkt till). Du har köpt den för mindre än 6 månader, då räknas det som ursprungsfel. Reklamera den till DieselKraft!
Användarvisningsbild
av Perc
Jag trodde inte att det fanns nån som höll på och trixade med trimboxar längre. Särskilt inte på nya bilar med garanti.
av Droopy
Jag körde min dåvarande Kia från det att den rullat 47mil med box i fram tills jag bytte in den, utan problem. Så nog går det, man ska dok såklart vara medveten om att man kan sabba sina garantier, om det vill sig illa.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 29

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]