Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
#707492
sveax skrev:Det är ju dieslarna som är "miljöbilar" i tre veckor till.
D2 är det även efter årsskiftet.
Användarvisningsbild
av Avuriel
#707535
Jag har haft min sen slutet på Augusti. D2. Jag måste säga att den är betydligt rappare än den som sitter i V60/S60. Den är dessutom riktigt snål, Ligger på nu ca: 4,8 genomsnitt sedan den var ny. 640 mil avklarade. Jag går inte efter vad datorn säger. Jag räknar själv.

Testade dessutom idag att slå av DSTC. Det sportläget var helt fantastiskt roligt. Bakvagnsladd på snö med en framhjulsdriven bil var en lite märklig känsla dock... Men Förbaskat rolig att köra.
Användarvisningsbild
av SvenB
#707547
mobe skrev:
D2 är det även efter årsskiftet.
Inte när jag räknat på det. Endast FFV och Gas blir kvar som miljöalternativ om man vill köpa ny Volvo enligt ÅF.
Användarvisningsbild
av Avuriel
#707548
KKR skrev:
mobe skrev:
D2 är det även efter årsskiftet.
Inte när jag räknat på det. Endast FFV och Gas blir kvar som miljöalternativ om man vill köpa ny Volvo enligt ÅF.
Dom är fortfarande miljöbilar, men skattefritt i 5 år försvinner. Det gör det även för FFV och Gas förresten.
EDIT:
-''Från start i januari nästa år beräknas bara tio procent av de nya bilarna klara de nya miljöbilsreglerna. Regeringen räknar med att skärpa kraven i den nya miljöbilsdefinitionen ytterligare fram till år 2020. Det ska ske i två kontrollstationer 2016 och 2019. Regeringen nämner ännu inga konkreta siffror för skärpningarna.

En morot för att köpa miljöbil är att ägaren slipper fordonsskatt i fem år. Den totala subventionen kan bli uppåt 5 000 kronor och dieselbilar gynnas mest. Kostnaden för fordonsskatten under fem år motsvarar bara några procent av inköpssumman på en normal bil.''-

EDIT:
http://www.miljofordon.se/aktuellt/106- ... jobil-2013

Detta motsvarar att Just min Volvo V40 på 1476 kg får släppa ut 99,6614 gram Co2 per km. Vilket den är klassad under. Alltså fortfarande miljöbil. :-)-) Däremot så innebär det också att Endast D2 blir miljöalternativ för V40 efter nyår. Fram till att dom släpper andra motorer naturligtvis.
Användarvisningsbild
av SvenB
#707627
Vad får dig att skriva att "De är fortfarande miljöbilar, men skattefritt försvinner", och att detta även skulle gälla FFV och Gasbilar. Du har ju själv länkat till ett dokument där det står."En morot för att köpa miljöbil är att ägaren slipper fordonsskatt i fem år. Den totala subventionen kan bli uppåt 5 000 kronor och dieselbilar gynnas mest. Kostnaden för fordonsskatten under fem år motsvarar bara några procent av inköpssumman på en normal bil." Däremot hade tydligen ÅF jag pratade med fel när det gällde V40D2. Mycket möjligt att han menade D3 för det var den vi stod och tittade på.
Användarvisningsbild
av Avuriel
#707659
Förlåt mig. Det blev ett dåligt formulerat inlägg. Jag blev själv förvånad över att befrielsen från fordonskatt kommer finnas kvar dock med strängare krav.
Tog med det citatet i inlägget efteråt.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregående inlägg
av chaffis75
#707675
Jag har provkört både d2 och t3 dessutom äger jag en v60 d3 2011 dvs idag kallas d4.
Jag blev grymt besviken när jag provkört en D2, sa direkt att den kommer jag aldrig köpa. Ett antal veckor senare fick jag prova en T3 och det var som natt och dag tycker jag.
Som du förstår är mitt val lätt en T3 dock om man kör väldigt många mil (typ 3000) så kanske jag hade tittat på en D3 eller D4 men aldrig en D2 den kändes väldigt tråkig för mig åtminstone.

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av Mawa71
#707688
chaffis75 skrev:Jag har provkört både d2 och t3 dessutom äger jag en v60 d3 2011 dvs idag kallas d4.
Jag blev grymt besviken när jag provkört en D2, sa direkt att den kommer jag aldrig köpa. Ett antal veckor senare fick jag prova en T3 och det var som natt och dag tycker jag.
Som du förstår är mitt val lätt en T3 dock om man kör väldigt många mil (typ 3000) så kanske jag hade tittat på en D3 eller D4 men aldrig en D2 den kändes väldigt tråkig för mig åtminstone.

Mvh
Fredrik
Så bra att vi är olika :)
Jag kör över 3000 mil om året och är väldigt nöjd med min D2:a. (Har råkat ut för några smärre småfel men inget som har med motorn att göra)
av Eivind68
#707826
mstrandbo skrev:Vi skulle ha automat, og da måtte vi ha diesel. Så valget ble en D3. Kunne vi fått T3 med automat, hadde vi valgt den.
D2 kommer jo med automat til sommeren, er det noen sjanse for at T3 vil gjøre det samme?
Her i Norge er T3 50 000,- dyrere enn D2... :roll:
av KalleH
#707850
Tack för alla svar :D Själv kör jag ca 2000mil per år så det känns inte som det spelar någon roll i mitt val mellan T3/D2. Jag är ändå förvånad över den lilla prisskillnaden mellan T3/D2 på V40 (från början var det ju samma pris) om man jämför ex. med S60/V60 där det skiljer betydligt mer.

Hej Hämtade ut min Xc60 T6 MY25 i månd[…]

Irriterande ojämn blinkers

Klart det är ett I-landsproblem, men när[…]

Fick hem laddtrycksventil igår, så f&a[…]

Hej Har någon instruktionen för demonte[…]