- sön 27 dec 2020, 14:28
#1420227
Fast när man låter sitt egna bil(o)intresse avgöra en produkts kvalitet, så känns det inte riktigt korrekt. Sedan vet jag inte om det överlag var sämre generatorer/laddare förr, att kolla vattnet på batteriet gjorde iaf. jag i samband med vintersäsongen. Dålig generator har jag faktist aldrig råkat ut för, men jag har å andra sidan aldrig ägt en fransk bil. Däremot ett antal Volvo/BMW sedan 70-talet där i princip alla haft Bosch generator.
Lite märkligt ändå, min V40-01 där höll originalbatteriet i 10 år innan bilen såldes. En Toyota-01 höll originalbatteriet i 9 år. En Honda-08 i 6 år. När batteriet sedan byttes, har ALLTID bytt till Varta, Bosch eller Tudor när jag kört eftermarknadsgrejor, så höll dom i max 3 år. Hade en Mazda en gång, köptes ny 98, vintern 14 så frös originalbatteriet då bilen stått still mest dom senaste 3 åren och jag missade ladda det. Det var 15-16 minusgrader och batteriet var en isklump. Tog in bilen i garaget, batteriet tinade och jag gjorde en rekond med ctekladdaren och det fungerade fortfarande när jag gav bort bilen året därpå.
Mina erfarenheter av startbatterier genom åren, men jag kanske bara har haft otur när jag bytt varje gång.
Lite märkligt ändå, min V40-01 där höll originalbatteriet i 10 år innan bilen såldes. En Toyota-01 höll originalbatteriet i 9 år. En Honda-08 i 6 år. När batteriet sedan byttes, har ALLTID bytt till Varta, Bosch eller Tudor när jag kört eftermarknadsgrejor, så höll dom i max 3 år. Hade en Mazda en gång, köptes ny 98, vintern 14 så frös originalbatteriet då bilen stått still mest dom senaste 3 åren och jag missade ladda det. Det var 15-16 minusgrader och batteriet var en isklump. Tog in bilen i garaget, batteriet tinade och jag gjorde en rekond med ctekladdaren och det fungerade fortfarande när jag gav bort bilen året därpå.
Mina erfarenheter av startbatterier genom åren, men jag kanske bara har haft otur när jag bytt varje gång.

V40 CC D3-17 aut