Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Kommer antagligen testa Mechanum inom en snar framtid, du har ju dem på tre platser i götet, dessutom ingår Volvo assistans där så du kan ringa vem du vill och tror att de har fri lånebil med samt kan installera Polestar om man så vill ;-) Har börjat tröttna på bilia med, de är för dyra helt enkelt. Visst är min pst trevlig och bra samt att jag kan gå till jobb när bilen lämnas där men saker som bromsbyte skulle kosta 1/3 mer än genomsnittet jag mailade och fick svar från samt 100% dyrare på att byta bromsoljan än samtliga jag fick svar från med mera gör att man börjar fundera
av Tompamannen
Jag kommer googla vidare och är naturligtvis intresserad av fler bra erfarenheter i tråden. Mechanum har jag aldrig anlitat. Ser på Trustpilot att dom fått 1,5 stjärna av 5 i rating. På Reco.se har Mölndal fått 3 av 5. Meca verkar snitta lite högre, 4.1, 4.6, 4.8, så dom verkar ha lite nöjdare kunder. Jag har dock inte grottat ned mig i varför det ser ut så, men ska självfallet läsa på vid tillfälle. Mekonomen provade jag för nått år sedan, dyrare än Seat-återförsäljaren i Eklanda och riktiga skojare, tog betalt för att fylla spolarvätska och när jag kom hem fick jag i 4 liter. Så av ren princip så känns Mekonomen uteslutet, även om jag vet att det skiljer mellan olika verkstäder.
av Solomon
Tompamannen skrev: fre 07 jun 2019, 08:54 Tack Salomon för Meca-tipset! Ligger mellan 3400-4400 här i Gbg. Sedan tillkommer assistans (som jag klarar mig utan), uppdatering av programvara (som jag inte ser nått syfte med) samt byte av bromsvätska. Känns lite mera överkomligt än 8600 :-o
Jag kan rekommendera också att volvo säljer mahle el mann K-filter,oljefilter, luftfilter men du kan köpa själv de från Tyskland och byta själv sen lämna bilen hos meca att byta olja och bromsvätska kostar typ 2000 och stämpla serviceboken och ett år vägavsnittens.

Jag har gjord nyss
köpte
4 NGK tändstift 445 kr.
K-filter mahle 145 samma som volvo säljer åt mig i förra året.
kupefilter mahle 135
olja+filter 550
allt 1265kr men jag byter själv tändstift, kupefilter och lämna bilen till meca byta olja och luftfilter för att de ska stämpla boken och vägassistans ingår och betalde 1800kr
1265+1800 :: 3065
volvo vill ha 7989
var noga det finns mycket fusk ex vid tandstift, och bromsvätska och andra vätskor men jag litar meca ändå.
just nu olja är halva priset på Mekonomen.
lycka till
av Tompamannen
Biltjänst i Landvetter var det många som rekomenderade när jag googlade. Dom ville ha 3000kr mindre än Bilia för exakt samma service. Dom är även auktoriserade av Volvo med programvaror osv. Återkommer med en recension när jag servat bilen.
av Malmstroem
Fascinerande vad priser kan variera. För 2500:- mer än dig får jag tre års service (tre servicetillfällen, 1500 mil om året, så 3700 - 8200 mil). Allt på Bilia i Stockholm. Bilen i fråga är en V40 D3 CC -17.

Dock utan byte av bromsvätska. Det brukar jag göra själv när jag tycker det behövs.
Användarvisningsbild
av SebSE
Någon som har erfarenhet av Bra Bil?

Funderar på att byta till dem då de är närmast mig. Och jag är less på att Bilia bara ser privatkunder som piss.
Användarvisningsbild
av SebSE
Henkan skrev:Jag har servat bilar hos BraBil Kungsängen sedan 2010, både Renault och Volvo. Liten verkstad med trevlig personal. Har även köpt två Volvo där.
Hellre lite mindre och personligt. hade Autopunkten när jag hade Honda. liten verkstad men var grymma att ha att göra med.
Ska testa Bra Bil här i Vallentuna när serviceavtalet hos Bilia löpt ut då
av Knatch
Sjukt dyrt!
Det här jävla fjanteriet som gör att en bil blir svårsåld om det inte finns stämplar i serviceboken som märkesverkstäderna lever på tyvärr!
Av egen erfarenhet så är det ingen som bryr sig om det står mekonomen/bilia/anderBil&Motor på stämpeln. Leta småverkstäder nära dig,

Hur exakt gör du?

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]