Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Många fordon, bland annat utryckningsfordon har ju värmare och laddare inkopplade konstant, och jag tror det funkar rätt bra. Det är klart att de kanske går sönder ibland som allt annat, men nog tål de långvarig drift alltid.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Då jag har en vanlig ctek laddare liggandes så blev det en "snabbladdnigns kontakt" monterad i stället så får jag ladda batteriet själv lite då och då. Kommer inte att köra bensinvärmaren något nämnvärt så känns onödigt med den extra kostnaden när jag ändå har en laddare och så jobbigt är det inte att använda den ;)

Bra inflikat ang motorvärmare som går i onödan iallafall.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag tror inte du behöver ladda speciellt många gånger per år, om överhuvudtaget, Jag själv kör uteslutande kortkörningar 2-4km och upp till 10 stopp per dag 95% av året och dieselvärmaren går friskt minst 3gg per dag, kan tom slå igång den nu när jag går in på tex affären fast det är några pluss ute och jag har då än inte märkt av något.
av Schmoyoho
semmelman skrev:Det lät märkligt då de väl alltid står i varmgarage?
Även om varmgaraget är på 20 grader så är det ju en 60-70 grader kvar tills motorn och framför allt oljan är uppe i drifttemp. Kör man motorvärmare så har man ju ett stort försprång om tempen redan är uppe i en, ptja, 40-50 grader? Sen kanske de inte heller går kontinuerligt utan med timer, t.ex på/av en kvart åt gången. Borde ju spara lite på livslängden.
av semmelman
Ska vi se hur jag ska... enklast ta det från början, jag har en ett år gammal v40 bensinare, med bensinvärmare tror jag ni kallar det som första ägaren fått installerat. Var på volvo och tänkte fråga om att köpa till pcc-nyckel eller nyckelring-dosa för att kunna sätta på värmaren från lägenheten istf att komma ihåg programmera bilen kvällen innan. Det blir lite dyrt dock. Nästan lika mycket som att sätta in en elektrisk värmare (klassisk från stolpe).
Dock så berätta killen att bensinvärmaren jag har käkar batteri. Kör man långt å mycket är det inga problem men kör man mindre å duttar bara inom stan så kan man riskera stå utan startkraft en dag om man använt värmaren ofta. Därför man monterar en sån laddare som är på bilden på första inlägget i tråden. Dock tipsa han om man ville göra det lite billigare kan man köpa en c-tek laddare å underhållsladda batteriet då och då (nån gång i månaden typ). Så visa han på denna de just fått in som var lite nyhet. Tänkte visa er den på lite kul, jag vet knappt om jag klarar av att installera den men jag kan fota den alla fall. Håll till godo. 700 kr förresten, inga pengar att tala om.
g3500a.jpg
g3500a.jpg (690.78 KiB) Visad 512 gånger
g3500b.jpg
g3500b.jpg (477.94 KiB) Visad 503 gånger
g3500c.jpg
g3500c.jpg (615.79 KiB) Visad 507 gånger
g3500d.jpg
g3500d.jpg (616.56 KiB) Visad 504 gånger
Den sista bilden är undersidan, kablaget, de två yttersta sladdarna kommer från laddaren bakom kartongen, den andra fr v är den man ansluter till polerna på batteriet, den tredje fr v är den man kan skruva på vid polerna på batteriet för ett "fastare" montage. Nu bara fundera på hur installera det.
Användarvisningsbild
av mobe
Jag har elmotorvärmare med kupéuttag samt en batteriladdare 12V 7A som är fastmonterad i motorutrynnet. Den är kopplad tillsammans med motorvärmaren så när motorvärmar kabeln är inkopplad och timern slår till går även batteriladdaren. Tycker denna lösning är mycket smidig för att slippa koppla i och ur en lös batteriladdare. Har dock ingen V40 men bör ju även fungera på den.

Finns info på sidan 18 i pdf filen om laddaren.

http://www.defa.com/file/d775c6971883/4 ... lowres.pdf
Bilagor
4048-73-98-197batteriladdaredefamultichargerplugin7ampere.jpg
4048-73-98-197batteriladdaredefamultichargerplugin7ampere.jpg (92.46 KiB) Visad 497 gånger
av semmelman
Visa lite vad jag lekt med idag, orka inte göra nån installation utomhus i kylan, visa sig att den där jag köpte är rätt stor tingest och så stora utrymmen finns inte i V40 så kan inte installera den tror jag. Men så här gjorde jag:
genius1a.jpg
genius1a.jpg (307.12 KiB) Visad 494 gånger
Plus å minus vid gula pilar, minus är en mutter längst ut på en svart kabel som kommer ut från batteriet och jordas i karossen, det är tydligen viktigt att man inte sätter minus på minuspolen på batteriet då bilens elektronik blir konfys.
genius2a.jpg
genius2a.jpg (192.09 KiB) Visad 489 gånger
Rätt val nederst medelst Mode-knappen och den sätter igång.
genius3a.jpg
genius3a.jpg (192.45 KiB) Visad 488 gånger
Bara efter några minuter var den klar som synes, batteriet var nog hyfsat fulladdat.

Trist att jag troligen inte kan installera den fast i motorutrymmet, men jag kan alla fall sätta fast snabbanslutningen nån gång.
av Rådlös
Bara så vi tänker lika? Du avser väl att senare sätta fast den kabeln med ringkabelskorna på batteriet och jordpunkten?
Batteriklämmorna kan du använda när du skall ladda båtbatterier och gräsklippare etc. etc.
Hoppas du hittar någon plats för laddaren. :roll:

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]