Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Älskar panoramataket! Visst sitter det rätt långt bak men hela poängen är ju att släppa in dagsljus i bilen, inte att titta upp i himlen medan man kör. Bilen känns dubbelt så stor med panoramatak kontra utan. I en liten bil som V40 tycker jag det är klockrent.
Dock är det lite irriterande på vintern att det blir sånt sjukt kallras... Man måste alltid vrida upp typ 4 grader högre än man kör med på sommaren för hela bilen blir fylld med kallluft av att taket är så kallt.
av katteniris
Har panoramataket i vår V40 CC och är nöjda. Visst blir tackhöjden lägre, men det uppvägs av känslan av mer rymd i bilen.
Om det sedan motiverar den extra kostnaden är en smaksak, men själv tycker jag bilen även blir snyggare utvändigt än med lackat tack. Här kanske valet av färg på bilen spelar in, men vi har en vit bil med det svarta glastaket som är väldigt snyggt.
Vi valde även svart innetak som matchar fint till panoramataket.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror tyvärr inte man kan välja till svart innertak längre, jag hade inte den möjligheten när jag beställde en V40CC i Oktober iallafall. Då fanns det bara på OR, och inte på någon annan variant.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kunde inte välja svart tak till en vanlig V40 summum, det fanns enbart till R-design.

/Thomas
av Gourmand
V40 med panoramatak utsluter ju vuxna i baksätet. De ytterst små fönsterytor som V40 har pga av den trendiga karossen och ger en mycket instängd och klart klaustrofobisk känsla förändrars knappast av glastaket, då bilen blir ännu trängre interiört, än den redan är. Jag tycker detta är synd, då bilen har andra fina egenskaper och att bilar i denna storleksklass definitivt inte behöver var trånga och kännas så extremt instängda. V40 är extrem på detta plan och det är bara hoppas på att ersättaren får lite mer Volvo-DNA. Detta gäller även V60, som med liknande pop-former skapar en instängd och helt onödigt trång interiör.
av katteniris
Om man nu tycker V40 är för liten, så väljer man väl en större bil? Varför klaga på att den är liten?
av Gourmand
katteniris skrev:Om man nu tycker V40 är för liten, så väljer man väl en större bil? Varför klaga på att den är liten?
V40 är en bil i Golf-klass och konkurrerar med andra bilar i samma storleksklass. V40 är i förhållande sina konkurrenter trång, känns instängd och har usel sikt, pga de trendiga karrosformen och de extremt små fönsterytorna.
Detta är relevant kritik och är inte detsamma som "att man klagar". En bil i Golf-klassen ska naturligtvis klara av att ha plats för fyra fullvuxna och inte skapa klaustrofobikänsla pga fåniga popformer. Detta klarar de allra flesta bilar i den s.k. Golf-klassen, utom just Volvo V40. Därför förtjänar den kritik.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag älskar de fåniga trendiga formerna på V40CC:) Hade jag velar ha en förnuftig bil hade jag kunna köpa en Skoda Fabia, då hade jag sparat 100 papp också...

/Martin <- 202cm
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av AramisKD
Håller med föregående talare. Är själv 191cm. Har två barnstolar i baksätet. Har riktigt skönt med utrymme i fram. Och där bak får två vuxna plats när jag tar bort barnstolarna.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]