Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Intressant med vea introduktion till my16. Det är ju bara my16 d2 som jag kört, om gamla d2 är slöare kanske det inte är ett alternativ trots allt. Blir nog till att provköra en äldre kanske.
av mikebike
W.A.P.E. skrev:Glöm inte att överväga en bensinversion, vet, dåligt urval på CC.
Är inte MartinS lokalordförande i "Våga Vägra Diesel" här på forumet? :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:
W.A.P.E. skrev:Glöm inte att överväga en bensinversion, vet, dåligt urval på CC.
Är inte MartinS lokalordförande i "Våga Vägra Diesel" här på forumet? :wink:
Jo, men det finns alltid en person kring vårat köksbord som verkar ha vetorätt i alla frågor ;)

Bilen kommer rulla drygt 3kmil per år (15kmil på fem år), så det finns ett ganska hyfsat business case för att köpa snåldiesel. En T3 är väl inte nämnvärt roligare än en D3 heller misstänker jag så det kan liksom kvitta, och en T5 AWD faller tyvärr bort på driftskostanderna, annars hade det varit kul.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det ingen som har koll på serviceinnehåll på D2/D3 vea/icke vea?

Menar ni att ni springer och köper bilar utan att ha koll på detta?
Användarvisningsbild
av drawman
D3 VEA ska servas var 2000 mil och eller 1 gång per år beroende på vilket som inträffar först.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
T3an har en förbrukning på 1-1.5dl mer än D2 om man kollar spritmonitor. Inköpskostnaden verkar vara densamma. Fordonsskatten för en T3 ligger på 800kr, D2an 1300kr ( dock vet jag ej om båda är miljöbilsklassade?)

T3 har serviceintervall på 3000 mil så den borde bli billigare i service än D2 kan man tycka?

T3 verkar grymt mycket piggare än D2 ,
[youtube]XEsLBN1R_yc[/youtube]
[youtube]Dxn7vp9wiz8[/youtube]
av hebelelle
Du kan köpa min, v40 D3 -14 summum, teknik pkt, last pkt, panorama, drag, stänkskydd, tonade rutor, sport pkt 18", 3500 mil, man, ställbar elservo m.m. Köpte den ny och har gått på service avtal. Säljes enbart pga behov att familjen snart utökas vilket leder till en xc60 istället
av hebelelle
D3 snittar med 18" blandad 0,54 manuell, d2 är trist i jämförelse. Min är till salu annars, behöver en större pga växande familj
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker den D2 (vea) jag kört har varit helt okej faktiskt, men den äldre D2 kanske är tristare? Blir faktiskt mer och mer sugen på en helt ny ju fler begannonser jag läser, de är grymt överprissatta som begagnade.
av jwiss
Jag snittar runt 6 l / 100 km vid pump (inklusive värmare). Bilens mätare underskattar ung 6% och jag har kört 25 km på 3,8 l / 100 km en gång, så den kan dra lågt.
D3MY15 (D5204T?)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]