Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Puttepropp skrev:
crumpets skrev:Kom ihåg att bakåtsikten i V40 i princip inte existerar. Jag tycker backkamera är ett helt fantastiskt tillbehör till den bilen just därför. Det må vara ett litet snäpp bättre än en transporter, men inte mycket ;)
Ser annars ut som en väldigt fin spec, men jag råder dig att överväga om inte sänkt chassi är värt det. V40 är rätt svajig och eländig i orginalutförande. Jag avskydde chassit tills jag bytte fjädrar på min.
Du kör R-design oxå? Vet inte vad dynamiskt chassi innebär.. Men du menar att den lilla sänkningen på 10mm gör skillnad utan att det blir stötigt?
Vet inte hur 10mm-sänkningen är. Jag tycker komforten är finfin med min -35mm eibachsänkning. Har dynamiskt chassi i grunden. Jag har väldigt svårt att tro att den skulle bli jobbig med fabrikssänkningen. Det dynamiska är i mitt tycke alldeles för högt i standardutförande. Ser fånigt ut med så mycket luft mellan hjulhus och hjul, och när du åker i rondell blir det smärtsamt märkbart att det är i usel harmoni med bilen.
crumpets skrev:
Puttepropp skrev:
crumpets skrev:Kom ihåg att bakåtsikten i V40 i princip inte existerar. Jag tycker backkamera är ett helt fantastiskt tillbehör till den bilen just därför. Det må vara ett litet snäpp bättre än en transporter, men inte mycket ;)
Ser annars ut som en väldigt fin spec, men jag råder dig att överväga om inte sänkt chassi är värt det. V40 är rätt svajig och eländig i orginalutförande. Jag avskydde chassit tills jag bytte fjädrar på min.
Du kör R-design oxå? Vet inte vad dynamiskt chassi innebär.. Men du menar att den lilla sänkningen på 10mm gör skillnad utan att det blir stötigt?
Vet inte hur 10mm-sänkningen är. Jag tycker komforten är finfin med min -35mm eibachsänkning. Har dynamiskt chassi i grunden. Jag har väldigt svårt att tro att den skulle bli jobbig med fabrikssänkningen. Det dynamiska är i mitt tycke alldeles för högt i standardutförande. Ser fånigt ut med så mycket luft mellan hjulhus och hjul, och när du åker i rondell blir det smärtsamt märkbart att det är i usel harmoni med bilen.

Tack, ska kollas upp. Men undrar hur mycket 10mm fabrikssänkning kan göra egentligen?
Puttepropp skrev:
fjohan82 skrev:Låter som en mycket trevlig spec! Jag hade lagt till BE PRO, istället för BE...
Hur är det med Crystal vit numera? Förut hade ju Volvo problem med att få samma nyans på plåt och plast...
PRO valde jag bort framförallt pga att jag inte vill ha glastak och gps har man ju i telefonen.. Sen är jag tveksam till p-varnare fram när det fastnar snöslask och skit i kommer jag bli tokig på pipet så skippar det oxå.
Lackbekymren visste det inget om att det skulle vara värre på just den här lacken, inte heller på plåtverkstan kunde dom säga att det va speciellt problem med den. (Säljaren är en bekant så blir garanterat inte blåst heller)
Tänkte på denna tråden...: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=112305
Puttepropp skrev:
XC90_Executive skrev:Växelpaddlar och Polestar! 8)
Hehe, övervägde men kör automat för att slippa växla :P Och Polestar tycker jag inte verkar ge så mycket på D4
Polestar och paddlar!!
En kommentar till backkamera.

Jag har haft hyrbilar med det och tycker det är helt värdelöst eftersom man tappar överblicken runt bilen när man skall stirra framåt in i en skärm, som dessutom har en vidvinkel som gör ett väldigt svårt i början att bedöma avstånd. Det som är bra med backvarnare är att hörselsinnet tar hand om själva avståndet bakåt och ögonen tar hand om runtom-sikten.

En annan sak som väl inte är så tokigt är att lägga 500:- på att DAB-radioförberedelse.
StringerBell skrev:En kommentar till backkamera.

Jag har haft hyrbilar med det och tycker det är helt värdelöst eftersom man tappar överblicken runt bilen när man skall stirra framåt in i en skärm, som dessutom har en vidvinkel som gör ett väldigt svårt i början att bedöma avstånd. Det som är bra med backvarnare är att hörselsinnet tar hand om själva avståndet bakåt och ögonen tar hand om runtom-sikten.

En annan sak som väl inte är så tokigt är att lägga 500:- på att DAB-radioförberedelse.
Hade en V40 D2 som hyrbil en gång, den hade varken backkamera eller backvarnare. Jag har aldrig sett en stötfångare bak, så repad och skrapad som den var... :roll: Så något som håller koll bakåt bör man ha :)
Om du tänker komfort borde du kanske snegla på summum istället för r-design? Själva r-design-detaljerna utvändigt kan man ju sätta på i efterhand om man gillar utseendet. :)
Det är nog väldigt individuellt vad man tycker är svajigt och komfortabelt. Om jag jämför mim S60 MY06 med V40 med dynamic chassi tycker jag V40 har mycket bättre väghållning (inte det minsta svajig) men är bra mycket stötigare också. Jag skulle hellre velat ha touring chassi, det mjukaste.
Puttepropp skrev:Hej ny här och förhoppningsvis snart nöjd ägare till en V40 D4 R-design BE
Tänkte skriva vad jag lagt till och om någon tycker att jag missat något säg gärna till för än kan jag justera beställningen :)

Automatlåda
Crystal vit metallic
Läderklädsel
Klimatpaket p-värmare voc
Driver support paket
Premiumsound Harman/Kardon
Borttag av emblem
Tonade rutor
Lastrumsgolv 2 nivåer
Reservhjul
Avtagbart drag
Självklart ingår gummimattor oxå utöver tygmattor

Tänker nöja mig med 17" hjul och inte sänkt chassi, har man passerat 30 börjar man visst tänka på komforten :roll:

Någon åsikt om valet/valen?
Hoppa läder kör mocka istället!
StringerBell skrev:En kommentar till backkamera.

Lite samma tanke jag har om backkamera
Måste säga att jag inte har koll på vad DAB-radio är ens
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?