Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40CC
Skall tillägga det också att jag bor i en storstad och är 28 år, så det hade varit löjligt dyrt för mig att köpa en privat med försäkringar och allt annat som tillkommer.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
NightlyVega skrev:Hallå forumet och alla volvovänner :)

Har ikväll provkört en v40cc T4 awd. Vilken bil! Löjligt imponerad.

Min fråga till er är följande, jag funderar
på privatleasing. Har fått följande erbjudande
V40cc T3 momentum BE med driver support, mv och vinterhjul för 4k/månad.
Finns någon annan på detta forum med privatleasing och vad har du isåfall fått för deal? :)
Kan du berätta mer om bilen? Är lite sugen på en sånhär i framtiden. Känns som en bra kombination.
Användarvisningsbild
av drawman
Bor också in en storstad och fyller snart 28 år, istället för att lägga 270K kontant i en bil, så väljer jag att sätta pengarna på börsen som förhoppningsvis ger avkastning. Därav tycker jag privatleasing är perfekt. Volvo har kampanj på V40 D3 Momentum BE 3395kr/m ink försäkring utan vinterdäck gäller tom sista augusti. länk: http://www.volvocars.com/se/agande/agande/privatleasing
Med de sagt så är jag väldigt nöjd med priset med tanke på den extra utrustningen jag valde till :D
av NightlyVega
uppdatering:
en V40 T3 CC momentum BE med motorvärmare skulle kosta mig 3360kr/månaden.
men då får jag skaffa vinterhjul själv, vilket verkar vara det smartaste :)
börjar närma sig att det blir värt det! :)

@ w.a.p.e
vet inte riktigt vad jag ska säga, men det var ett väldigt fint drag i den, peta i 2:an och plattan i mattan. då gick det undan! och den fortsatte bara att dra upp till hastigheter av ca 140km/h :)

sedan sitter man otroligt skönt i volvos säten, förarmiljön är outstanding. även imponerad av hellyset. bra spridning och jämn ljusbild!
kan tycka att sikten var lite dåligt..
av NightlyVega
joo, 3,3k kändes som ett väldigt bra pris.

funderade på om någon här har kört både T3 och T4 i en v40 ? som kan beskriva hur stor skillnaden mellan dessa är?
Användarvisningsbild
av P210
Har bara kört dem i V60 men tror inte skillnaden i V40 är så stor.
Det är samma motor, bara mjukvaruskillnader (kan man köpa till Polestar på en leasingbil? :D
På lågvarv, under 3-4000varv känns det ingen direkt skillnad, snyter du ut dem är givetvis T4 piggare när man varvar på

Finns flera chiptrim, leta hos BSR/Autotech/Polestar och RICA ett kit som ger uppåt 200hk.

Det är här som det suger att ha leasingbil, hade två via jobbet innan jag köpte V50:n, och gillar man trixa är det rätt begränsat, chippa/solfilm/extraljus/krok etc är ju no-no om man inte kan montera bort det osynligt, jag fick köra med återanvändbar solfilm utan klister, då kunde man ju enkelt pilla bort den. Sedan kändes det rätt meningslöst att kosta på den vax/lackonservering och polera mer nödvändigt, bara den var i "normalt" skick när man lämnade tillbaks den, en egen bil är man ju gärna lite mer mån om och tänker lite längre tidsmässigt.
av NightlyVega
P210 skrev:Har bara kört dem i V60 men tror inte skillnaden i V40 är så stor.
Det är samma motor, bara mjukvaruskillnader (kan man köpa till Polestar på en leasingbil? :D
På lågvarv, under 3-4000varv känns det ingen direkt skillnad, snyter du ut dem är givetvis T4 piggare när man varvar på

Finns flera chiptrim, leta hos BSR/Autotech/Polestar och RICA ett kit som ger uppåt 200hk.

Det är här som det suger att ha leasingbil, hade två via jobbet innan jag köpte V50:n, och gillar man trixa är det rätt begränsat, chippa/solfilm/extraljus/krok etc är ju no-no om man inte kan montera bort det osynligt, jag fick köra med återanvändbar solfilm utan klister, då kunde man ju enkelt pilla bort den. Sedan kändes det rätt meningslöst att kosta på den vax/lackonservering och polera mer nödvändigt, bara den var i "normalt" skick när man lämnade tillbaks den, en egen bil är man ju gärna lite mer mån om och tänker lite längre tidsmässigt.
tror inte det finns polestar till T3:an öht... inte än iaf :)
finns till vanliga V40 men inte till Cross Country;n... känns skumt :)

är det så att T4:an drar på längre upp i varvtalen ? :)
Användarvisningsbild
av P210
NightlyVega skrev:är det så att T4:an drar på längre upp i varvtalen ? :)
Nja, mer att effektenkurvna på högre vartal slutar 30hk högre.
Vridmomentet är 240Nm i bägge men T4:ans område är lite bredare.

"T3" står för ett hästkraftsintervall på 135-165 hk och "T4" låter effekten öka till 165-200 hk.

Först ut med de nya, direktinsprutade 1,6-liters fyrorna blir S60 och kombibrorsan V60. I det här fallet har T3 toppeffekten 150 hk och 240 Nm, T4 ger 180 hk och 240 Nm men med "overboost" höjs vridet tillfälligt under acceleration till 270 Nm. T4:an har sitt maximala vridmoment tillgängligt redan från 1.600 rpm och upp till 5.000 rpm, vilket ger en kraftfull och komfortabel upplevelse enligt Volvo:
"Små, högpresterande GTDi-motorer är ett led i vår strävan att få ut mer energi ur mindre motorer", säger Magnus Jonsson, chef för produktutveckling inom Volvo Personvagnar.
av Malmstroem
Enligt specen för V40 CC så har T3 250 Nm och T4 320 Nm, gäller för bägge upp till 400 Nm. I och för sig når T4 320 Nm först vid 1700 varv per minut, medan T3 når sina 250 Nm redan vid 1500 varv per minut. Man kan dock anta att T4 aldrig är svagare än T3.

320 Nm är rätt mycket mer än 250 Nm. Även om det i övrigt är samma motor. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]