Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av T5forever
svergie2 skrev:
T5forever skrev:Jag valde bort allt "autobroms" och liknande som kan förstöra upplevelsen 8)
Precis, upplevelsen av en krock vill man väl inte missa!

... Bild
Jag vill ju såklart inte att systemet ska tro att jag håller på att krocka och därför försöka hindra mig från att köra som jag vill
Användarvisningsbild
av T5forever
crumpets skrev:Aktiv säkerhet stör kanske en gång i månaden på sin höjd men kan rädda livet på både dig och andra trafikanter, för att inte tala om fotgängare och cyklister.
Ser fram emot den dagen då dessa funktioner bli lagstadgade så att man slipper läsa såna dumheter igen. Man kan ju lika gärna välja bort säkerhetsbältet, det är ju så sällan man krockar ändå.

Haha.. du kommer inte att gilla detta.. Jag har redan valt bort bilbältet inom 40 skyltarna, orkar inte hålla på och trassla
med det när bilen har airbag. Brukar få böter 1 gång vartannat år ca, tar dem gärna, klart värt friheten att slippa bältet.
Senast redigerad av 1 T5forever, redigerad totalt 0 gånger.
av Droopy
T5forever skrev:
crumpets skrev:Aktiv säkerhet stör kanske en gång i månaden på sin höjd men kan rädda livet på både dig och andra trafikanter, för att inte tala om fotgängare och cyklister.
Ser fram emot den dagen då dessa funktioner bli lagstadgade så att man slipper läsa såna dumheter igen. Man kan ju lika gärna välja bort säkerhetsbältet, det är ju så sällan man krockar ändå.

Haha.. du kommer inte att gilla detta.. Jag har redan valt bort bilbältet inom 40 skyltarna, orkar inte hålla på och trassla
med det när bilen har airbag. Brukar få böter 1 gång vartannat år ca, tar dem gärna, klart värt friheten att slippa bältet.

Och du har hjälm när du cyklar också?
Skulle koppla ur airbagen ochså om jag körde utan bälte, jag körde själv utan bälte i nästan 13år men då hade de bilarna ingen airbag, då jag köpte min första bil med airbag åkte bältet på direkt. du kastas mot en handgranat........................
Användarvisningsbild
av T5forever
Droopy skrev:
T5forever skrev:

Och du har hjälm när du cyklar också?
Skulle koppla ur airbagen ochså om jag körde utan bälte, jag körde själv utan bälte i nästan 13år men då hade de bilarna ingen airbag, då jag köpte min första bil med airbag åkte bältet på direkt.
För att? Aha..såg din ändring, Hm har inte krockat så airbag löst ut,
men har krockat många gånger utan airbag både utan och med bälte.
Kan ju även tillägga att jag har ett jobb som innebär en massa köra runt i stan och hoppa in och ut ur bilen hela tiden,
så det är ju inte bara för att vara obstinat som jag inte använder bältet
Användarvisningsbild
av Jahaja
Personligen hade jag aldrig riskerat mitt eget liv för ett arbete. Men alla får ju göra som de vill.

När jag jobbade som budbilschaufför var det väldigt mkt spring i och ur bilen (60-70 stopp per dag ungefär). Efter någon månad får man in en väldigt bra snits att slänga i bältet. Övning ger färdighet, jag lovar :)

Ditt argument om att "jag har ju airbag" är så motsägande att det inte ens är värt att argumentera kring.
Användarvisningsbild
av svergie2
T5forever skrev:
svergie2 skrev:
T5forever skrev:Jag valde bort allt "autobroms" och liknande som kan förstöra upplevelsen 8)
Precis, upplevelsen av en krock vill man väl inte missa!

... Bild
Jag vill ju såklart inte att systemet ska tro att jag håller på att krocka och därför försöka hindra mig från att köra som jag vill
Systemet griper bara in när det är för sent för dig att göra något, så då tror jag att du bara skulle uppskatta systemet :D

Du kommer att ha autobroms upp till 50 km/h, det är standard.
Användarvisningsbild
av T5forever
Jag vill ju såklart inte att systemet ska tro att jag håller på att krocka och därför försöka hindra mig från att köra som jag vill[/quote]
Systemet griper bara in när det är för sent för dig att göra något, så då tror jag att du bara skulle uppskatta systemet :D

Du kommer att ha autobroms upp till 50 km/h, det är standard.[/quote]

Så om en bil stannar framför mig och jag måste köra in i den för att undvika tankbilen som kommer i 90 knyck från höger, så går inte det?
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej. Upp till 50 är det inte ditt val. Citysafety är standard. Imponerande vilka sjuka scenarion folk drömmer ihop för att intala sig att tekniken är dålig.
Användarvisningsbild
av T5forever
crumpets skrev:Nej. Upp till 50 är det inte ditt val. Citysafety är standard. Imponerande vilka sjuka scenarion folk drömmer ihop för att intala sig att tekniken är dålig.

Du anar inte vilka sjuka scenario jag varit med om...
Jag vill ha så mycket kontroll som möjligt över bilen och så lite inblandning/distraktion
från diverse "hjälpsystem" som det bara går.
Teknik i all ära som fungerar fint så länge den fungerar som avsett, men när det räcker med lite snö på parkeringshjälpen bak för att den ska yla som besatt, så avstår jag helst ytterligare kritisk inblandning från tekniken.
Men så är jag ju också 50 år och min fösta bil hade inte ens rullbälten..
Användarvisningsbild
av svergie2
T5forever skrev:Så om en bil stannar framför mig och jag måste köra in i den för att undvika tankbilen som kommer i 90 knyck från höger, så går inte det?
Om du gasar eller styr t.ex. så ingriper systemet inte. Ta på dig bältet när du kör bil! Både för dig själv och ev. passagerare.
Slirande rem v60

Eftersom kvittret är kvar trots ny rem, ä[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Antingen är ju felet i själva lamph&arin[…]

Hej Tänkte att väcka den här tr&ari[…]

Kränga av däck själv

För att spara på vinkelslipen ta en mor[…]