Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
SvenB skrev:Som vanligt är det de som äger bensinbilar som rekommenderar bensinbilar, och tvärt om. :D Försök att åka och prova, så du skapar dig en egen uppfattning. :wink:
Jag säger inte att det är något fel på D2 i sig, den är en utmärkt motor för den som vill ha en snål diesel till rimlig peng. Men i närheten av motsvarande bensinare kommer den aldrig i tal om gångkultur och ljudnivå, enligt mig. Du har givetvis helt rätt i att TS bör testa själv och bilda sig en egen uppfattning.
Användarvisningsbild
av ersj
Jag har en T3 som är precis samma motor som T2 fast med annan programvara. Motorn går väldigt tyst och man slipper det lite ettriga och skramliga knattret från D2. Jag har bara kört drygt 300 mil och den har dragit mellan 0,6 och 0,7 med min körning som oftast är mest landsväg. Skulle tro att T2/T3 drar max 2dl mer i verkligheten är en D2. Dessutom har T2/T3 dubbla synliga avgasnrör :D Något som D2 saknar.
Användarvisningsbild
av SvenB
ersj skrev:Skulle tro att T2/T3 drar max 2dl mer i verkligheten är en D2.
Varför inte skriva 40%? :D
av volvofantast
Var och provkörde en t2 2014,1500 mil och då där stod det d3 2013 med 4000 mil på mätarn och 15000 kr dyrare, d3 kändes klart bäst, nu är frågan bara om man ska ha en v40 eller v70.
av Lövet
SvenB skrev:
ersj skrev:Skulle tro att T2/T3 drar max 2dl mer i verkligheten är en D2.
Varför inte skriva 40%? :D
För att bensin betalas i kronor och inte procent? :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag betalar både bensin och diesel i kronor. :D :-)-)
av dissonans
Bensin alla gånger. Det låter mindre, skakar mindre, luktar mindre men framförallt släpper D2an ut tio gånger så mycket NOX som T2an. 2 dl extra per mil (om det nu skiljer så mycket i verkligheten, vilket jag tvivlar starkt på) kostar med en bränslekostnad på 15 kr/liter 3 kronor extra per mil. På 2000 mil om året är det en femhundring i månaden och det är det lätt värt för att slippa köra på entreprenadbränsle.

Någon som har kört sin V40 D2 på specad förbrukning? Vi Bilägare lyckades ju inte direkt:

"Två exempel på långtestbilar som nyligen skött sig särdeles illa när det gäller bränsletörsten är Volkswagen Golf 1.6 TDI/115 hk och Volvo V40 D2. Båda ingick i fjolårets stall och hade när de flaggades av efter ett års körning dragit hela 47 respektive 39 procent mer än vad som anges officiellt."
Användarvisningsbild
av crumpets
Å andra sidan sotar T2:an rejält mycket mer!
Har du även en D3 på kroken tycker jag du borde överväga den också. Det är en trevlig motor som går att köra riktigt snålt. Med 2,8 bar har jag kört min med automat på 0,52 mätt vid pump. Det är då sommartid dvs ingen värmare samt motorväg 100-110km/h. En manuell borde du kunna ligga och långköra realistiskt omkring 0,5-0,55 utan att lida av det.
Men bensinmotorerna är som sagt extremt tysta och fina, på gränsen till tråkigt omärkbara. Riktigt fina motorer.
av dissonans
Ja, absolut fler partiklar ut från T2an. Men om man är rädd för partiklar ska man iaf inte bo i Stockholm (eller dylika storstäder, men nu är det Stockholm som nämns i artikeln nedan) med alla dess fjärrvärmeverk som eldar pellets. Pelletspartiklarna är mångfalt fler och mindre och förekommer i väldigt stor utsträckning i folks lägenheter i innerstaden, även några våningar upp.

http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article19812417.ab

Oavsett det så har man fortfarande oljudet, vibrationerna och stanken kvar som skillnad.

Edit: Länk till partikeläsning.

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]