Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskarpojk
Vad skulle man behöva mer hjälp med än fickparkering??? Visst kan det vara skönt med en backsensor, men sen behövs det väl inte mer om man haft körkort mer än 2 år eller?
Senast redigerad av 1 Fiskarpojk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Låter som du haft körkort ungefär 2 år eller aldrig bott i en större stad fiskarpojk. Visst KAN man fickparkera utan sensorer och hjälpmedel men att göra det i eländig trafik med köbildning bakom en, folk som tutar och är allmänt jävliga, frun sitter i passagerarsätet och tjatar om nåt, så kan man svälja stoltheten och ta all hjälp man kan för att få in bilen så fort och säkert som möjligt.
Men jag kan fortfarande inte förstå vad parkeringshjälp för annat än fickparkering ens skulle vara bra för. En blind kan ju parkera en vanlig ficka med hjälp av ljudet från ordinarie parksensor...
Användarvisningsbild
av leiwi
Lövet skrev:Jag ser folk varje dag som skulle må utmärkt av att ha parkeringshjälp även för vanlig parkering...

jag ser alldeles för ofta folk som aldrig skulle parkera ,äventyrar både sin egen och andras bilar. men på körkortsprov numera så är det viktigare att aspiranten vet vad drivmedel innehåller och dess miljöpåverkan :roll: :roll: :roll: :roll:
av Yoldia092
leiwi skrev:
Lövet skrev:Jag ser folk varje dag som skulle må utmärkt av att ha parkeringshjälp även för vanlig parkering...

jag ser alldeles för ofta folk som aldrig skulle parkera ,äventyrar både sin egen och andras bilar. men på körkortsprov numera så är det viktigare att aspiranten vet vad drivmedel innehåller och dess miljöpåverkan :roll: :roll: :roll: :roll:

hehe ja så är det ju numera :roll: :lol:
Användarvisningsbild
av SebSE
crumpets skrev:Låter som du haft körkort ungefär 2 år eller aldrig bott i en större stad fiskarpojk. Visst KAN man fickparkera utan sensorer och hjälpmedel men att göra det i eländig trafik med köbildning bakom en, folk som tutar och är allmänt jävliga, frun sitter i passagerarsätet och tjatar om nåt, så kan man svälja stoltheten och ta all hjälp man kan för att få in bilen så fort och säkert som möjligt.
Men jag kan fortfarande inte förstå vad parkeringshjälp för annat än fickparkering ens skulle vara bra för. En blind kan ju parkera en vanlig ficka med hjälp av ljudet från ordinarie parksensor...
Precis det här.

Som en kollega säger (vi har en del riktigt trånga platser i jobbets garage): "Du fuskar ju... men å andra sidan tar det 20% så lång tid för dig att parkera som för mig. och du kommer in på riktigt trånga platser utan att behöva vara rädd för att ta i väggen"

Jag köpte backkamera och parkeringssensorer fram just för att slippa oroa mig för onödiga skador och för att slippa stå och känna mig stressad när det är julrusning och man ska klämma in sig på en liten plats.

Jag har svårt förstå de som är sånna teknikanalfabeter att de ska håna alla som ser njutningen med att få lite underlättande hjälp när de kör.
Användarvisningsbild
av Dex
crumpets skrev:
Lövet skrev:Det finns modeller nu som kan backa in i ruta, parkera framåt* osv. Dock ej Volvo vad jag vet.
Volvo har den funktionen som option.
Den backar in i ledig ruta till höger eller vänster(beroende på vad man väljer.)
In och utkörning från fickparkering vänster eller höger sida(beroende på val).
Samt 360 graders kamera(option).
Finns det mesta till Volvo bara man betalar. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Min V60 fickparkerar själv och det fungerar. Men det är inget jag kommer att välja till igen. Jag parkerar lika bra själv. Däremot vill jag nog ha 360° kamera på nästa bil.
Användarvisningsbild
av SebSE
Har fått förmånen att köra en fullutrustad XC90 MY18 nu under julen

Viss parkeringsassistans finns inte i Volvo som finns i andra bilar. Däremot är 360 kameran riktigt bra

Det som saknas som andra verkar kommit längre med är att köra in/backa in mellan två bilar som står 90 grader i färdriktningen.
Onödigt kan vissa tycka men trånga garage ger nog en del sidoskav

För övrigt lätt underhållande med en bil som är halvmetern bredare och metern längre än ens standardbil. Svårare få plats med. Men nu när det varit busväder har XC90 visat varför en stor bil med fyrhjulsdrift är överlägsen i vissa situationer.

Men skulle jag välja att köpa en bil igen vill jag nog ha en V40 men med uppgraderad teknik/standard (med en V40 behöver du verkligen inte 360 kamera...)
Användarvisningsbild
av Funk
SebSE skrev:Har fått förmånen att köra en fullutrustad XC90 MY18 nu under julen

Det som saknas som andra verkar kommit längre med är att köra in/backa in mellan två bilar som står 90 grader i färdriktningen.
Du får kolla igen, för just den funktionen finns numera på alla **90 + XC60. Kolla länken i mitt tidigare inlägg..

/Thomas

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillnad,[…]

Gammal tråd, men jag hadde samma problem i[…]