- fre 29 aug 2014, 20:36
obs, har precis skrivit men allting försvann, vad konstigt... jag måste skriva om det...
Moderator: Moderatorer
crumpets skrev:Låter som ett riktigt bra pris! Jag har kört T3 som hyrbil och det är en kanonmotor i V40! Den är så otroligt tyst och silkeslen i gången. Lagom stark för en bil av den storleken! :)
Vad gäller specen:
1. Glastaket. Det verkar lite kontroversiellt, vissa tycker det är onödigt, själv vill jag aldrig ha en bil utan det igen (undantaget sportbilar förstås, då ska det vara trångt mörkt litet och eländigt för att få rätt känsla :)). Det gör att lilla V40 känns enorm inuti och den hyrbil jag hade utan glastak kändes utan att överdriva hälften så stor. Visst tittar du aldrig ut genom det från förarplats men du får naturligt dagsljus som lyser upp hela kupén. Helt ovärderligt och man blir inte alls dåsig av långa körningar. Mycket bra val!
2. Fast drag. Om du har tid: byt till delbart! V40:n har en så jäkla fin bak att den verkligen tar skada designmässigt av fast dragkrok tycker jag. Det ser ut som en söt liten svans och förstör den hyfsat aggressiva looken i bilen. Är du tveksam till växelspaksbelysningen: skippa den och lägg de pengarna på delbart drag istället :)
3. Driver support kan jag varmt rekommendera, men parkeringsassistenten kan du skippa om du inte extremt ofta fickparkerar i stan. Den funkar grymt bra och det känns helt magiskt när den parkerar bilen men det är så sällan, särskilt eftersom bilen är liten och smidig redan från början!
4. VOC tycker jag är värt varenda krona bara för säkerhetsaspekten. Att alltid veta att man har en andra chans även om man tuppar av i en singelolycka är så värt de pengarna. Att du sen får en app och kan dubbelkolla så bilen är låst, se om du har soppa kvar för morgondagens resa, få körjournaler, osv. är en stor bonus!
5. Jag älskar blond inredning! Så länge innertaket är ljust tycker jag att inredningen ska vara ljus, annars stör jag mig på att det bryter av vid axelhöjd. Det är en ren smaksak.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p842177 ett par bilder där du kan se hur panorama + ljus inredning ser ut inuti :) Enda problemet är att förarsidans dyna snabbt blir färgad av jeans. Jag har skaffat volvos lädervårdskit och har hittills fått torka av förarsätet två gånger under det halvår jag ägt bilen.
Grattis till ett bra köp hursomhelst!