Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frbo
Hej!

Jag registrerade mig nyss här med förhoppning att någon kunnig här kanske kan hjälpa mig!
Har bokat en p-plats med motorvärmare på det bostadsområde där jag bor (hyresrätt) inför leveransen av min nya V40 i september! Det är bara det att det står att motorvärmaruttaget är på 1320 W medan Volvo säger att det krävs minst 2200 W för att det ska funka med både värmaren för motor och kupéelementet (http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 26/2016/T2). Är det normalt antal W för en sådan parkeringsplats? Vad kommer hända om jag har båda ikopplade egentligen, kommer inget funka eller kommer kupéelementet automatiskt gå på lägre watt (för som jag förstått drar själva motorvärmaren bara 600 W)?

Ursäkta om detta är en riktig rookiefråga men jag har aldrig haft en bil med motorvärmare tidigare. Kommer från Skåne men bor nu i Norrland :D
Användarvisningsbild
av Perra83
Det normala är väl att det sitter en 10A säkring (2300W)
Prova och se vad säkringen håller för. 1320W är nog 6A säkring.

Motorvärmaren + kupévärmaren på lägsta läget bör funka i alla fall.
av Rådlös
Lite kortfattad ellära. Läs på dom enheter du har, motorvärmare, kupéfläkt och eventuellt något mer, batteriladdare. Där står effektförbrukningen i Watt. Det vill säga, motorvärmaren är svår att läsa på, men vanliga motorvärmare brukar vara mellan 400 - 600 Watt. (Det varierar lite beroende på modell etc.) Lägg ihop dom siffrorna. Då får du fram vad din "anläggning" drar i effekt. Du kan som Perra83 föreslog, ställa kupéfläkten på lägsta effekten. Om du överskrider 1320 Watt så går säkringen.
Skulle det ändå inte hjälpa så får du avstå t.ex kupévärmaren. Du har ju trots allt redan värmt upp motorn till en ljummen temperatur och då kommer det mer värme ganska snart när du kör iväg.
Ett annat förslag är att du talar med bostadsbolaget och påpekar deras "dumsnålhet" med att bara ha en 6 Amperes säkring. Det vill säga, säg inte Dumsnål i klartext till dom, då blir dom bara blockerade och prestigemässigt oresonliga och arga. Gå in på webbsidor för motorvärmare och låna lite reklamargument där som dom framför över hur bra och nyttigt samt miljövänligt det är med förvärmda bilar. Det finns text om det. Du kan också tala med ett flertal parkeringsgrannar och slå er ihop och kräva 10 Ampere säkring i eluttagen. Det ger ibland mera "tryck och tyngd" om flera bilägare ställer samma krav.

Lite överkurs: Skillnaden och sambandet mellan Watt och Ampere. Watt är effekten. Den räknas fram P = U x I. P är Watt, effekt. U är Volt, spänning. I är Ampere, ström. Sedan kan man vända på det och räkna I = P/U. Watt och Ampere står alltså i ett förhållande till varandra.

Ett tillägg: Jag kom på en grej till. Om kupévärmarfläkten har två eller flera fartlägen, alltså fläktmotorn, så välj den lägsta farten. Den drar mindre ström.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Om du har en 6A säkring till motorvärmareuttaget kan den lätt bytas mot en 10A. Detta eftersom man har ökat på spänningen från 220 till 230 V nu. Under förutsättning att matningens area är på minst 1.5 kvadrat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Brorsan har 6A säkring i stolpen där han bor, han köpte en kupevärmare med två effektsteg, fungerade utmärkt med det lägre steget, tror det var på 600w eller så. Du behöver dock ganska lång gångtid innan det är dags att åka för att värma upp kupen ordentligt och tina eventuell is på rutorna med så låg effekt på värmaren.
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]