1. Börja med att avfetta bilen & fälgarna. På sommaren räcker det oftast med alkalisk avfettning. När det verkat så spolar du fälgarna och sedan går du nerifrån och upp på bilen.
Varför fälgarna så tidigt? Då slipper du ev. stänk med skit från fälgarna ska fastna på den nytvättade lacken :)
2. Som schampo kan jag rekommendera Cherry
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=298 flaskan som är rätt populär och fungerar riktigt fint!
3. Kör två-hinks metoden med ny svamp. Fyll ena hinken med bara vatten och andra med vatten och schampo.
När du gått över en bit på bilen så doppar du svampen i hinken med bara vatten innan hinken med schampo just för att du ska få all skit att samlas i en hink och inte blandas med schampot. Har du möjlighet så kan du köra Grit Guards i botten, men det är väl kanske viss överkurs, men dem ser till att vatten rörelsen inte driver upp skiten från botten.
4. När du schamponerat bilen och känner dig nöjd så är det dags att torka av och här finns alla olika varianter. Antingen kör man med vad jag kallar sämstskinn eller med watermagnets dukar som suger åt sig enorma mängder vatten, som jag tycker fungerar galant. Men har du tillgång till tryckluft så är det helt klart nr 1.
5. När bilen väl är torr är det inte helt fel att lägga en liten vax omgång, men det gör du som du själv känner och orkar.
Fler får gärna lägga till ifall de har några fler idéer! :)