Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iFortyCC
Till hösten gäller Euro 6 och Volvos avtal med Ford köper ut då. För att inte betala mer till sin gamla ägare
så använder man sej av VEA som är Volvos egna. Nya D2 finns i 2 olika cylindervolymer beroende på bilmodell
och växellåda.

(Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper)
Användarvisningsbild
av Jahaja
Ååååh jag är så sugen på en V40... Borde ju passa på medan man kan köpa ocean race, prisvärt och svarta innertaket är grymt.

Tror mig har hittat en bugg dock, man kan välja växlingspaddlar till en manuell bli!

Bild
Användarvisningsbild
av Jahaja
Kontrollpanel skrev:Jag vill inte ifrågasätta det ni säger men var hittar ni all denna information? :) Jag tycker det är glest med uppgifter på nätet.
Det går ju att bygga 2016 års modell på volvos hemsida nu :)
av Raymond
V9097 skrev:
ersj skrev:Jag trodde Volvo skulle vänta med att ersätta de mindre bensinarna först när de trecylindriga kommer. Utsläppssiffrorna blir högre och frågan är om de inte i verkligheten kommee vara ytterliggare lite mer törstiga än de gamla. Konkurenterna tar fram mindre och snålare motorer, Volvo gör tvärtemot. En tvåliters turbo med 122 hästar!?!?
Jag håller med och antagligen blir denna motor kortlivad, en mellanlösning innan treorna kommer. Antagligen ville Volvo komma bort helt från Fordmotorerna och treorna är helt enkelt inte färdiga ännu. Mest konstigt tycker jag det är att ha olika slagvolym beroende på om det är manuell eller automat.
Om det er rett att det kommer en 1.5l motor nå, må vel det være 3 cylindrig? Allt jeg har hørt om VEA så har de konsekvent sagt at VEA endast er 2L 4 cylindriga motorer, og at 3 cyl, då med samma borrning/slag dvs. 1.5L er på gång.
av Linqid
Raymond skrev:
V9097 skrev:
ersj skrev:Jag trodde Volvo skulle vänta med att ersätta de mindre bensinarna först när de trecylindriga kommer. Utsläppssiffrorna blir högre och frågan är om de inte i verkligheten kommee vara ytterliggare lite mer törstiga än de gamla. Konkurenterna tar fram mindre och snålare motorer, Volvo gör tvärtemot. En tvåliters turbo med 122 hästar!?!?
Jag håller med och antagligen blir denna motor kortlivad, en mellanlösning innan treorna kommer. Antagligen ville Volvo komma bort helt från Fordmotorerna och treorna är helt enkelt inte färdiga ännu. Mest konstigt tycker jag det är att ha olika slagvolym beroende på om det är manuell eller automat.
Om det er rett att det kommer en 1.5l motor nå, må vel det være 3 cylindrig? Allt jeg har hørt om VEA så har de konsekvent sagt at VEA endast er 2L 4 cylindriga motorer, og at 3 cyl, då med samma borrning/slag dvs. 1.5L er på gång.
Om du går in på hemsidan och kikar på t ex V60 och läser under specifikationer går det att läsa att T3 med automat är 1,5 l 4-cyl.
Användarvisningsbild
av ersj
Precis. T2 och T3 man är 2,0 medans de med aut är på 1,5. Skillnaden verkar bara vara kortare slaglängd.Skulle gärna vilja veta varför Volvo valt att göra så här.
Till 2016 har Co2 utsläppen på instegsmodellerna gått upp: D2 från 88 till 94. T2/T3 från 124 till 127 (man växellåda, från bygg din Volvo)
av Kontrollpanel
Jahaja skrev:
Kontrollpanel skrev:Jag vill inte ifrågasätta det ni säger men var hittar ni all denna information? :) Jag tycker det är glest med uppgifter på nätet.
Det går ju att bygga 2016 års modell på volvos hemsida nu :)
Tack, det gick bättre på datorn än i surfplattan min. "Onyx svart" ser jag, men "Rich java" syns icke. Är det jag som är fartblind?

EDIT: Mea culpa. Ser nu att "Rich java" finns på V40XC.

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]