Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fetafredrik
Perc skrev:Jag har kört dubbelkopplingslåda i två år nu och saknar fortfarande momentomvandlaren ibland. Men visst är det en vanesak, som allt annat.

När jag bytte från V70 med vajergas till V70N med elektroniskt spjäll blev det lite ryckigt i t.ex. gathörnen innan jag lärde mig att kliva på lagom mycket efter ett gathörn och vänta på reaktionen från motorn. Vajergasen var ju direkt så när jag övergick till elektronisk gaspedal gasade jag ofta för mycket eftersom resultatet av gaspådraget kom efter nån halvsekund.

När jag började köra DSG-låda blev det några rivstarter också innan jag lärde mig ta det lite lugnare med gasen. En automat kan man ju behandla hur som helst, den startar ändå mjukt om man nu inte har 500hk.
Jag håller med att dubbelkopplingslådan kräver lite övning. Men när man väl har lärt sig så funkar den helt okey. Balettskor skor på alltså!
Användarvisningsbild
av TommyP86
andreas 80 skrev:Får också flika in med att det är en vanesak.

Kör vanligtvis v60 d3 automat. Men när jag sätter mig i min fars v40 d2 med powershift så får jobba lite anorlunda med gasen, framförallt i stan för annars blir den lätt ryckig. Lär man sig bara beteendet så tycker jag det är en riktigt fin låda. Mjuka och bra växlingar.
Här har vi "the essence" av powershiftlådan. Behandlar man den som en slirig gammal aw 50-42 från 800-serien får man bara skit tillbaka.
Lådan är att betrakta som en automatiserad manuell växellåda. Det slirar inte.
Man styr dessutom växelvalet med gaspedalen. Helt underbart när man lärt känna den. Rätt ovant de första 100 milen, som alla dubbelkopplingslådor.
Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]