Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanT65
#898313
Hej,
Ska köpa en begagnad V40 D3 årsmodell 2013 automat som gått ca 6000 mil. Den går väl ok men eftersom jag vill ha lite mer omkörningsprestanda så tänkte jag köpa till Polestar kittet som ger den 177hk istället, antar att den blir en D4 då. Köper bilen på Volvo och vill behålla 24 månaders/2000 mil garantin och därför väljer jag Polestar, pris 8400kr

Nu har jag själv inte kört någon D4a så jag vet inte hur den svarar vid en omkörning, typ 80 - 110 eller nått. Någon som vet om det är stor skillnad mellan D3 o D4 vid just omkörningar?

Har sökt på nätet efter tester där sådan prestanda presenteras, typ 80 - 120 eller liknande men inte hittat något.

MVH
Stefan
Användarvisningsbild
av crumpets
#898348
Med tanke på att vrider följer med betydligt bättre upp i varvtalen borde en D4 vara rejält mycket rappare än D3 vid omkörning. Som det är med D3:an bör du ligga omkring 2000 varv i 100 km/h, stämplar du på växlar den ner till ~2500-3000 där D3 har ungefär inte ett smack vridmoment alls.
D3 har 350Nm 1750-2700 ungefär. D4 har över 350 ända upp till 3500 varv ungefär, den kommer sticka iväg som attan i jämförelse mot D3 i de körfallen. 0-100 blir lite mindre skillnad eftersom båda motorerna måste "slösa" hyfsat med tid på att nå sitt maxvrid, vid en omkörning har du ju redan varvet som krävs och då borde skillnaden bli större!
av StefanT65
#898428
Ja, den borde vara mycket piggare, men jag tror jag glider till Stockholm och testar en.
Ett par grejer till, går det att fälla ner baksätet på V40?
Finns det en "skidlucka"?
Glömde kika på det när jag var o kollade på bilen.
Användarvisningsbild
av Snowie
#898572
D4:an rör på sig, men hade varit ännu trevligare om det fanns polestar till D4an så man kunde komma upp i D5 nivå.
av StefanT65
#899167
Om någon är intresserad så gjorde jag lite egna tester på omkörnings prestandan på några modeller, tiderna kanske kan fela någon tiondels sekund upp eller ner.
80 - 120km testade jag och jag gjorde samma test 2 eller 3 gånger på varje bil och jag gjorde bara en "kick down".
V40 D3 = 6,1 sek (150hk) Automat
V40 D4 = 5 sek (177hk) Automat
V60 D5 = 5 sek (215hk) Automat
Min gamla S70 165hk, järnet på 3ans växel, 7,2 sek
Så nu blev det så ändå att jag skippade D3an och polestar kittet och köpte en D4a istället.
Sen kan man ju alltid hoppas att Polestar hittar på något kul till D4an.
Användarvisningsbild
av Perra83
#899233
När man ser dessa siffror blir ja sugen på en bensinare. En överladdad volvofemma gör 80-120 riktigt snabbt.

En miljödiesel gör väl knappt 120 på trean. Synd att en D5 är onödigt dyr i nybilsköp annars snål och stark.
Användarvisningsbild
av crumpets
#899252
Perra jag vill minnas att D5 slog T5 på fingrarna 80-120 i BSR:s mätningar faktiskt.

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]