Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag ska byta tjänstebil snart och behöver snart bestämma mej.Efter många om och men har jag (nog) bestämt mej för att stanna hos Volvo och skulle jag göra det lätt för mej tar jag ut en V60 D4awd igen. Har dock provat V40CC en dag och jag kan inte riktigt släppa den eftersom det var en så trevlig liten bil och jag kan få in lite mer trevlig utrustning med en sådan. Mitt val ligger nog vid D3 Aut. Provade en D4 idag och det var ju en rolig raket men jag tycker ändå inte merkostnade motiverar den. Vad har ni för erfarenheter av D3Aut? Jag tror det är en optimal motor men har inte lyckats hitta någon att prova än så länge. Utrustning jag tänker mej är Momentum BE Pro, vit, grå 17" fälg, drag, VOC, vit/svart klädsel med den vita mittpanelen, lastpaket och Driver support m.m.
Användarvisningsbild
av Snowie
Har du inte behovet av bagaget som V60 har så är ju V40 en fin bil.
Tycker inte den är något som en familjebil, utan mer som en extrabil när man majoriteten av gångerna åker själv eller 2st. Lite dålig takhöjd samt benutrymme där bak för att man skall vilja åka 4 vuxna i den en längre stund.

Gäller att ta mycket lulllull :)
Ångrar idag att jag inte tog Navi med mera som jag hade i min förra bil.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Vi har en D3 manuell momentum BE. Väntar på att bli inkörd så förbrukning förhoppningsvis sjunker. Gillar den mycket, men sugen på polestar då man åkt D5 innan. Har bara testat gamla D4 med 6-stegs Aut.lådan (samma i D3) och det var inga överraskningar, bilen är nog mer värd den nya 8-stegade.
Bild
Användarvisningsbild
av ersj
Jag har provat V40 d2 och även V40 cc D3 aut. Jag upplevde att man hörde motorn relativt mycket i stadskörning i D3.an och automaten som lite ryckig. Det är klart att det var mer kraft i D3 men V40 D2 upplevdes som mer komfortabel. Jag skulle valt D4 och kanske struntat i automatlådan/ lite utrustning/ CC/ och då fått en bil med det nyaste Volvo har att erbjuda i motorväg istället för två liters femman som hängt med ett tag. Dessutom spar du lite pengar på lite lägre förbrukning och fri skatt i fem år även om du väljer automat i D4.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag kör en D3 aut och kan knappt vara mer nöjd med drivlinan! Att automaten skulle vara ryckig stämmer inte alls. I sportläget är den extremt aggressiv och inget man vill köra runt i stan med men i vanligt driveläge har jag inga invändningar alls. Utom att den är lite väl generös med momentomvandlaren vid fullgas. Fördelen med en D3 är ju dessutom att du själv kan göra den till en D4 mha polestar om du tröttnar. Men 350Nm vid 1700 varv gör att man väldigt sällan önskar att man hade mer kraft.

Förbrukningen ligger blandad körning på precis 6l/100km för min del, då är det jobbpendling med motorväg i veckorna, och stadskörning när man kör runt med tjejen i stockholm. Jag har pressat den till 0,52 uppmätt vid tank de gånger jag orkat hålla 100km/h påväg till landet (30mil motorväg). När jag håller skyltad fart, dvs blandat 110 och 120 så har det landat på ganska prick 6. Jag stänger aldrig av AC och sånt. Har alltid alla förbrukare på.

Summan av kardemumman är att jag tycker du betalar så otroligt lite extra förbrukning för att få en schysst automat och en extra cylinder att D3 blir ett bättre köp än D2. Den kommer alltid dra lite extra, men den känns jävligt mustig i normal trafik och låter i mitt tycke riktigt bra, älskar 5 cyl!
Köp och lasta på all utrustning du har råd med :)

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]