Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Kondition vid återlämnandet för att restvärdet ska gälla tycker jag är mycket intressant. Någon som har den kompletta listan över vad som är okay och inte? Eller är det upp till varje enskild handlare?
av Tjocken
Lövet skrev:Kondition vid återlämnandet för att restvärdet ska gälla tycker jag är mycket intressant. Någon som har den kompletta listan över vad som är okay och inte? Eller är det upp till varje enskild handlare?
Som jag förstår det är det upp till varje enskild handlare, och köpare att lyckas förhandla fram bra pris när man lämnar in bilen. Jag lyckades göra en bra deal med min handlare, hade en V40 D2 i ca 6 månader på privatleasing, sen så kom ocean race ut och jag lyckades byta till mig en v60 ocean race istället. Med inte så mycket värdeminskning. Det tack vare att jag lärt känna min säljare bra, sen att jag kunde förhandla mig till det oxå! :)
av waiko
Fick prisförslag nu av min åf. V40d2 med your momentum plus teknikpaket, vinterdäck och fast drag. Det kostar 4250 kr per månad i 36 månader. Och samma utrustning fast v60d2 kostar 5100 kr.
Det blir väldig mycket pengar på 3 år. Precis samma bilar med billån och kampanjen volvo kör nu. Så kostar samma bilar 3000 respektive 3500 kr i månaden i 84 månader. Men då är det givetvis handpenning som ska ut oxå innan. Så vad tycker ni andra om detta?
av Lövet
Räkna på vad bilen kostar på riktigt, inte vad månadsbetalningen blir. Räkna med att den kommer halveras i värde på 3 år. Den summan +försäkring+skatt+bränsle är din riktiga kostnad. 3500kr täcker inte värdeminskningen på långa vägar de första 3 åren. Behöver du sälja bilen har du mer lån än bilen är värd.
av waiko
Hur räknar man ut på ett lätt sätt vad bilen egentligen kostar för en? För en leasing för 4250 per månad är ju en del pengar. All hjälp man kan få tas gärna emot
av Lövet
En av de bättre är http://bilkalkyl.be/ Sätt in restvärde till 50% av nypris och fyll sedan i dina förutsättningar vad gäller miltal osv.
av Lövet
Volkswagen har en ganska ordentlig lista kring vilket slitage som är okay och inte. Misstänker att det är rätt likt Volvos. http://personbilar.volkswagen.se/sv/koe ... e16ba23ea5
av specos
Onormalt slitage:

Mindre än 5 mm mönsterdjup (får man en faktura på fyra däck då, eftersom efter 3 år/4500 mil är det väl inte orimligt att det är på det viset?)
Regummerade däck - happ! Bättre att köpa nya Kina-däck då innan man lämnar tillbaka bilen....., men man måste köpa 4 eftersom olika däck är inte godkända.
Rökning är förbjudet
Hål, revor på klädsel - hoppas de inte har T-tec då...
Mindre än 500 mil till nästa servicetillfälle.

Således skulle det inte vara otroligt att man vid återlämnandet får en faktura för i vart fall 4 nya däck, kanske en kommande service och lite lackskador.
av Linqid
Beställde nyligen en BMW 116i Advantage med M-paket (2 995 kr/mån inkl service och försäkring i 36 månader/3000 mil) och vi förhörde oss noga med försäljaren om vad som gäller angående vad som är normalt slitage och inte och vad som gäller om exempelvis nybilsgarantin har passerat och något större fel skulle uppstå.

Nu kan det kanske variera från handlare till handlare men svaret vi fick var klart och tydligt att stenskott, smårepor, ett par mindre bucklor och kantstötta fälgar (allt givetvis i rimlig utsträckning) är att anse som normalt slitage. Med tanke på miltalet (max 1000 mil/år) har inte däckfrågan varit på tapeten.

Det som jag fann ännu mer intressant var svaret ang nybilsgarantin. Vi blev mer eller mindre garanterade nybilsgaranti även under det tredje och sista året. Dvs uppstår det något fel under år tre som normalt sett hade täckts av garantin och inte orsakats av grov oaktsamhet lovade ÅF oss goodwill avtalsperioden ut. Givetvis inte skriftligt, men en aktör som Bilia hoppas jag man kan lita på.

Jämförde med Volvo och en V40 T3 Your Kinetic (inkl service/försäkring) skulle kosta ett par hundra mer i månaden än BMW:n som då är (mer eller mindre) utrustad motsvarande Momentum och R-Design (Advantage/M-pkt).

Min ligger still mitt emellan som den ska vid va[…]

Stort tack igen för den här genomgå[…]

Inga felkoder som kommer? Kolla så inte […]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standa[…]