Droopy skrev:Vad är poången med dessa kameror, en kul grej bara el? Har en kollega som ochså monterat något liknande bara för att kunna ha bevis om han skujlle krocka och han inte är vållande, försökte förklara för honom att oavsett vad han säger el försöker påbevisa så är det försäkringsbolagen som fäller den avgörande rösten. Tror knappast hans film skulle ha någon betydelse.
Han skulle ju knappast visa försäkringsbolaget filmen om man kunde se att det var han som gjorde något fel.
Kameror som en kul grej, det kan jag köpa, men om alla ska börja filma varandra för att försöka påbevisa ditt och datt är vi snett ute, tycker iaf jag. Det har försäkringsbolagen skött bra i alla år och lär så gära i framtiden ochså.
Skulle inte försäkringsbolagen vara intresserade av att ha en film för att se exakta händelseförloppet menar du??
Mitt försäkringsbolag är mycket mån om att få reda på (och få bevis) om jag varit inblandad i en olycka och det inte är mitt fel. Dom vill ju lika lite som jag vill stå för reparationerna. Kan filmen visa att den andra parten är vållande är det ett mycket bra bevismaterial och betydligt bättre än både vittnen och stillbilder efter krocken.
Självklart är det inte intressant att visa filmen om det är ens eget fel.. då får man ju ta skulden. Det man vill med kameran är ju att slippa betala självrisken om olyckan uppstått p.g.a den andre parten men att det kanske inte är så enkelt att se på skadorna. Ta t.ex exemplet som TS nästan råkade ut för där någon svänger in snävt framför bilen utan blinkers och sen bromsar hårt. Smäller det då är det svårt att bevisa sin oskuld.. (man ska ju hålla avstånd och inte köra in i folk som bromsar.)
Har förresten en tråd här på forumet med lite galenskap jag fångat på film.. Ingen olycka än men lite småsaker som skulle kunna bilvit något om inte bilister runtomkring varit uppmärksamma. :)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 38&t=89740