Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petgus
Igår när vi i Halland hade en riktigt varm dag, stod det på min lott att ta frugans nya V40 till jobbet.
När jag skulle åka hem och startade motorn trodde jag att det var något fel på motorn när jag började backa ut från parkeringen.
Fläkten gick upp på full varv, med klimatanläggningen, och den förde ett rejält ovässen och ratten vibrerade.
Jag stängde av motorn och startade om, men samma ovässen. Stängde då av fläkten och allt tystnade.
Är det någon som har haft samma problem. Bokade en tid på Rejmes idag. Dom hade aldrig hör talas om problemet.
I alla de Volvo bilar jag har haft så brukar inte fläkten förra ett sånt ovässen, har idag en XC 60, D5 AWD 2012.

Volvo V40 2013 med D2.
Användarvisningsbild
av spaceuser
petgus skrev:Igår när vi i Halland hade en riktigt varm dag, stod det på min lott att ta frugans nya V40 till jobbet.
När jag skulle åka hem och startade motorn trodde jag att det var något fel på motorn när jag började backa ut från parkeringen.
Fläkten gick upp på full varv, med klimatanläggningen, och den förde ett rejält ovässen och ratten vibrerade.
Jag stängde av motorn och startade om, men samma ovässen. Stängde då av fläkten och allt tystnade.
Är det någon som har haft samma problem. Bokade en tid på Rejmes idag. Dom hade aldrig hör talas om problemet.
I alla de Volvo bilar jag har haft så brukar inte fläkten förra ett sånt ovässen, har idag en XC 60, D5 AWD 2012.

Volvo V40 2013 med D2.
Står min V50 ute en varm dag och jag ska iväg, precis som min gamla 945:a med ECC gjorde, så nog snurrade kupéfläkten på allt vad den orkade. Ett himla liv och blåsande. Efter ett tag när motorn dragit runt så ECC:n kylt ned kupéluften, gick fläkten på allt lägre varv. När kupétemperaturen väl nått inställd nivå, säg 20 grader, så snurrade fläkten på med lungt varvtal. Inte alls så det störde något. Det är inte ett sådant scenario du drabbats av?
Användarvisningsbild
av Vojje
Det där kommer inte att bli till det bättre.
Se till att fläkten byts ut. Antagligen ngn form av obalans.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Min blåser på rätt häftigt när den startar och stått i solen en varm dag. Den lugnar dock ner sig allt eftersom den når ner till rätt temp i kupén, brukar ta en 2-3 minuter efter att stått en hel dag i 20 grader direkt sol. Däremot så ska ju inte ratten skaka så där är nåt skumt på gång...
av Turku
Min brukar dra på för fullt vid uppstart men den lugnar sig efter kanske 20-30 sekunder och samtidigt blir det behaglig temp i bilen, så antar att den lugnar sig när tempen närmar sig den önskade inställningen. Det jag märkte av en ren slump var att sambon hade stängt alla ventilationsspjäll i mittkonsolen och på passagerarsidan (hon fryser, konstant..). När jag öppnade alla dem igen så blev det en helt annan ton (tystare/behagligare) på fläktblåset när den går på max den där halvminuten i början. Så kolla om dina spjäll är stängda allihopa/enstaka, kanske är de som skallrar/orsakar buller.
av pergrein
Man kan ju ställa i menyn (3 lägen) hur fläkten ska blåsa.

Mvh
Per
av petgus
Då har bilen varit på Rejmes. Det vissar sig att en bit kabelisolering hade fastnat i fläkten. Det skapade obalans och oljud.
Några timmars jobb för att rätta till ett misstag i produktionen. Nu fungerar det som det ska.

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]