Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ml99
Har försökt få något vettigt svar från ÅF men dom ger mig olika svar. Jag ska köpa en V40 D2 MY14 R-design med automatlåda. Den ska vara miljöbil enligt 2013 års regler. Men sen påstår några säljare att om jag väljer till 18" så är den inte miljöbil medans några säljare säger att dom inte fått någon sådan information (och det brukar dom tydligen få). Några menar att så länge du kan göra valet i "bygg din bil" så ska det vara ok.

Någon som kan reda ut begreppen?
Användarvisningsbild
av Avuriel
Det finns ju två nivåer av V40 när det gäller CO2. Båda dessa uppfyller kraven för miljöbil 2013, vilket borde betyda att din blir godkänd. Jag kör med 17'' och den är godkänd.
av ml99
Avuriel skrev:Det finns ju två nivåer av V40 när det gäller CO2. Båda dessa uppfyller kraven för miljöbil 2013, vilket borde betyda att din blir godkänd. Jag kör med 17'' och den är godkänd.
Tror inte det finns två varianter längre iom MY14. Eller...?
Användarvisningsbild
av crumpets
Min gissning är att den inte är miljöklassad om den har 18" från fabrik. Däremot kan säkert många ÅF tänka sig att sätta på 18" vid levereansgenomgången innan du får kärran och på så sätt komma undan det.
Användarvisningsbild
av Avuriel
V40 CC med 19'' är ändå miljöklassad med D2. Borde inte spela någon roll om det är CC eller R-Design.

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]