Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kontrollpanel
God afton!

Har en V40 MY13 (en D2). Fick motorstopp i en vältrafikerad korsning. Vad händer? Panik! När jag (i min iver) försöker starta visas ett meddelande på instrumentpanelen som säger: "Uppstart pågår. Vänligen vänta." OK. Vad göra? Fortsätta vänta? Visst. Men hur länge.. Jag kan nog säga att det var ett par rejält svettiga minuter med aktiverade varningsblinkers. Ensam går det ju inte att kliva ur å knuffa bilen åt sidan. Det står inget om detta meddelande i instruktionsboken. Har inte hittat något särskilt vettigt på Internet men har googlat på "Initiating startup sequence". På en äldre bil är det ju bara att vrida om nyckeln i tändningslåset så är man tillbaka på banan igen (bokstavligen).

Ett annat problem uppstod när jag provade att ta ur/sätta i bilnyckeln för att försöka få igång bilen igen. Plötsligt stod det på instrumentpanelen ”Bilnyckel borttagen från bilen” (eller ”Car key removed from car” på engelska) - trots att nyckeln satt i(!) Ingen uppgift i instruktionsboken på detta felmeddelande heller. Jag tycker också att det är märkligt att tändningen kan fortsätta att vara på - trots att nyckeln är borttagen. Något nyckellöst system har jag INTE (PCC kallas det väl?) Ack, denna teknik!

Jag har haft körkort i många, många år. Hoppas ändå att det är tillåtet att erkänna motorstopp i detta fora!
Tack på förhand!
av V402013
Låter som, minst, en bug i bilens mjukvara?

Dina försök att lösa situationen är lika rimliga liksom tydligen ej förutsedda av de som kravspecificerat koden?
av Kontrollpanel
Ja, nog är det en rejäl bugg. Bilen är två veckor gammal. Tyvärr vet jag inte vilken firmware bilen har. Det enda som går att utläsa är kärrans Bluetoothversion men den är tämligen ointressant i en vägkorsning. ;) Att detta händer mig (som är tekniskt lagd) är en sak. För Jan-Ove, 74 år kan det vara en helt annan.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet, men jeg har heller ikke nøkkelløst system eller PCC - og jeg pleier å starte bilen med nøkkelen og så ta den ut å legge den i lomma. Bilen kjører like fint uten nøkkelen i tenningen. (Har fått den meldingen du viser til en gang, uten at jeg gjorde noe spesielt)
Användarvisningsbild
av Perra83
Har du Volvo on call? Tänkte om du ringde och frågade om hjälp. Sitter du kvar i korsningen eller gick det bra sen?
av Kontrollpanel
mstrandbo skrev:Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet, men jeg har heller ikke nøkkelløst system eller PCC - og jeg pleier å starte bilen med nøkkelen og så ta den ut å legge den i lomma. Bilen kjører like fint uten nøkkelen i tenningen. (Har fått den meldingen du viser til en gang, uten at jeg gjorde noe spesielt)
Det står på sidan 107 i instruktionsboken: "Ta aldrig ut fjärrnyckeln från bilen under körning eller vid bogsering." Ändå fungerar det att köra.. Är det riktigt trafiksäkert? :)
Senast redigerad av 1 Kontrollpanel, redigerad totalt 0 gånger.
av Kontrollpanel
Perra83 skrev:Har du Volvo on call? Tänkte om du ringde och frågade om hjälp. Sitter du kvar i korsningen eller gick det bra sen?
Ja, jag ringde dem. Citat: Vi är ledsna, vi är ingen support. Vi kan inget göra men vi kan skicka en bärgningsbil.. Slutcitat. Humor. Vad har man då Volvo On Call till? De visste heller inte var bilen fanns, trots att koordinaterna till korsningen tydligt fanns angiven i instrumentpanelen. Nog måste personalen kunna se på sina datorskärmar var bilen står? Hur ska de annars kunna hjälpa en om man ligger medvetslös i diket?

På sidan 5 (fem) i instruktionsboken ”Volvo_on_Call_MY13_SE_tp15203.pdf” står det: "SOS-knappen ska enbart användas vid olyckor, sjukdom eller vid externt hot mot bilen och dess passagerare. SOS-funktionen är endast avsedd för nödsituationer. Missbruk kan leda till extradebitering. ON CALL-knappen kan användas för samtliga andra tjänster, inklusive vägassistans." Vägassistans tolkar jag som en hjälp att få igång bilen, oavsett om det är ett punkterat hjul eller motorproblem. Samtliga andra tjänster tolkar jag som stöldvarning, spårning av stulet fordon, fjärrupplåsning och fjärrblockering - och att dessa ingår utöver vägassistansen.

Ja, allt gick bra till sist - jag lämnade korsningen förra veckan. ;) Ett surt minne dock, å irritation för att vara förslavad av tekniken. LÄSTIPS I SAMMANHANGET: Jonas Söderströms bok: "Jävla skitsystem!"

EDIT: Förenklat lite..
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Kontrollpanel skrev:
mstrandbo skrev:Jeg kan ikke hjelpe deg med problemet, men jeg har heller ikke nøkkelløst system eller PCC - og jeg pleier å starte bilen med nøkkelen og så ta den ut å legge den i lomma. Bilen kjører like fint uten nøkkelen i tenningen. (Har fått den meldingen du viser til en gang, uten at jeg gjorde noe spesielt)
Det står på sidan 107 i instruktionsboken: "Ta aldrig ut fjärrnyckeln från bilen under körning eller vid bogsering." Ändå fungerar det att köra.. Är det riktigt trafiksäkert? :)
Det står at det gjelder keyless. Altså, ikke ta nøkkelen ur bilen under körning. Det er ingen slik advarsel på non-keyless :)

og On Call ga meg ikke mye håp :P
av swemax
Förstår inte din frustration med VOC

Vägassistans innebär väl att de skickar en bärgare som hjälper dig igång eller, om det behövs, till verkstad

Däremot verkar det konstigt att de inte kan se var du är

Vid olycka kan dom ju skicka ut ambulans

Kanske ngt integritetsskydd i datalagen som spelar in

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]