Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#635629
McDonald skrev:motorprogrammet för 5'orna inför 2013

180hk/1984cc s80, s60, v60, v40
213hk/1984cc v70, s80, s60, v60, v40
230hk/2521cc c70, c30
254hk/2497cc s60, v60, v40
210hk/2497cc xc90
Om detta är sant blir jag lycklig! :-)
av Micke N
#636022
McDonald skrev:motorprogrammet för 5'orna inför 2013

180hk/1984cc s80, s60, v60, v40
213hk/1984cc v70, s80, s60, v60, v40
230hk/2521cc c70, c30
254hk/2497cc s60, v60, v40
210hk/2497cc xc90
Som jag tolkar den uppställningen så kommer
Mps-lådan till 1,6 l (Ford/ Yamaha) att fasas ut
2,0 l fyran (Ford/Mazda) att slopas
3,2 l sexan att slopas
5 stegs AW-låda att slopas (undantaget nedläggningsbeslutade C30/C70)

VEA-fyran påstods tidigare bli ersättare för samtliga Volvos befintliga motorer, både bensin och diesel.
Nu gör man ytterligare en revision/uppdatering av en mer än 20 år gammal konstruktion från 850 för att ersätta nyare konstruktioner, både Fords och egenutvecklad (men jaguartillverkad) Si6.
Det är inte bara ett klick på skärmen utan omfattar allt från produktionsomställning och serviceträning till reservdelshållning.
Något måste ha fördröjt VEA samtidigt som överenskommelser redan har gjorts om avsluta leveranser av dagens motorer/växellådor, därav denna nödlösning (?) som säkert kostar en del.

Hur är status för VEA och har det sagts något mer om produktionsstart?
av McDonald
#636451
XC90_Executive skrev:Ljudet från en 5-cyl är underbart med! :-)-)

Hoppas T5 kommer med awd bara!
Ingen AWD tyvärr
av perhall
#642573
2521cc verkar ju vara ett minne blott, i V70 AFV ersätts den av 2 liters-femman fr o m nu.../PH
Användarvisningsbild
av V9097
#642738
perhall skrev:2521cc verkar ju vara ett minne blott, i V70 AFV ersätts den av 2 liters-femman fr o m nu.../PH
Men 2497cc fördelade på 5 cylindrar som i V40 T5 är ju inte hller fy skam.
av Ferraridriver
#657031
aka06iah skrev:Varför bänder Volvo ner den 5-cylindriga-254hk pjäsen i V40, när man har en 4-cyl-T5 i ex. V70 som ger bara 14hk mindre? Jag har själv kört ett antal år med 5-cylindrig maskin, och gillar dem, men jag har förstått det som att dessa ska fasas ut till förmån för mindre, 4-cylindriga, lika starka maskiner.

Har Volvo lyckas snåltrimma och effektboosta 2,5(F)T, eller anser man den mer premium, och att den därför har sin plats i V40? Eller har de en ny maskinparkspolicy som jag har missat? Skulle man inte kunna strypa och snåltrimma ner en T6:a istället? Jag bara hittar på och leker med tanken :)


Hur ligger landet, tror ni?
Har du kört den nya T5 2.0 maskinen? Jag har den i min V60 T5 och det är nog det sämsta Volvo stoppat i en bil någonsin... Törstig, tråkig och helt utan känsla. När jag pratade med motoringengörer från Volvo lät det som om ingen var nöjd med den nya T5 motorn och att det klagats så mycket att de får rätta till detta fel och stoppa in en riktig motor i T5-orna igen...
av Ferraridriver
#686986
Var och provkörde V40 på Volvos testbana i måndags och fick veta att V40 får den riktiga 5-cyl T5 motorn :-) Lite osäker på om V60 också får den gamla motorn, men man får hoppas...
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#687125
Jamen att V40 får iaf 2497cc 5-cyl T5 är ju klart sen April. Undrar om v46 kommer avslöja något om den i S60/V60? Någon som vet?

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]