Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JensR
Jag undrade om det är så att man kan aktivera funktioner i bilen med hjälp av mjukvara. Nu spekulerar bara jag med ta tex pedestrian alert, och vägskyltavläsning, det bygger på att det sitter en kamera framför bakspegeln. Krock kudden som sitter inbyggd i motorhuven, den löses ju bara ut om det är en människa, det är inte så att det sitter en kamera som registrerar, men den är avstängd mjukvarumässigt?
av Erst
JensR skrev:Jag undrade om det är så att man kan aktivera funktioner i bilen med hjälp av mjukvara. Nu spekulerar bara jag med ta tex pedestrian alert, och vägskyltavläsning, det bygger på att det sitter en kamera framför bakspegeln. Krock kudden som sitter inbyggd i motorhuven, den löses ju bara ut om det är en människa, det är inte så att det sitter en kamera som registrerar, men den är avstängd mjukvarumässigt?
Kudden under motorhuven använder inte någon gömd kamera för att bestämma när det är läge att blåsa upp sig.

Det finns dock exempel på andra grejer som går att aktivera genom att endast ändra i mjukvara. Det första jag kommer att tänka på är timer till bränslevärmare, om man bara köpte värmare med direktstart.
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]