- lör 25 okt 2025, 21:00
Oacsr skrev: ↑ons 16 apr 2025, 15:28Hej, har fått detta på min bil också. Baserat på vad du skriver tror du att det skulle gå att lura systemet att man bytt batteri bara genom felkodsläsaren och på så sätt få bort felkoden? Jag använder inte VoC så funktionaliteten bryr jag mig inte om.
Nu har jag svaret på frågan. På min V40 gick det att radera felkoden OCH återställa mätaren. Återställningen krävs för att felkoden inte ska komma tillbaka direkt. Kapaciteten på det gamla batteriet var enligt diagnosen 14%. Jag återställde detta och den räknade upp till 100% igen. Felmeddelandet försvann sedan. Vad jag förstår är detta inte batteriets faktiska kapacitet utan en uppskattning beroende på förväntad livslängd och hur ofta reservbatteriet faktiskt försörjt systemet.
Det jag gjorde var att radera felkoden. Sedan gick jag in på ”BATTERI” eller ”BMS”, minns inte vilket. I en av dessa 2 menyer fanns ett alternativ i stil med ”Sätt tillbaka reservbatteri”. Jag klickade in på den menyn och okejade allting. Och reservbatteriet räknades upp till 100% igen. Man får en varning om att inte återställa utan att ha bytt batteriet, precis som i Vida.
Nu törs jag inte garantera att det funkar på alla Volvo-bilar men det fungerade på min V40 -14, så för alla er som har ca 10 år gamla bilar med VOC som får detta felmeddelande tycker jag helt klart att det är värt att testa detta tillvägagångssätt.
- By UnleashFusion