Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
klacken skrev: mån 14 jul 2025, 14:47 Men det kan ju inte orsaka skrapmärkena som förövrigt ser färska ut🤔
Så sant :-D
Men de måste ju inte vara relaterade till ljudet..
Skulle det vara subframe som är ute på egna utflykter så lär du behöva järnspett eller kofot för att provocera fram rörelsen.
Att rycka i hjulet lär inte räcka, hela motorns vikt står ju på subframe. :-/ Och står andra sidans framhjul kvar på marken så håller det fast subframe i samma position via länkarmen.
Kanske bättre att låta bilen stå på hjulen och i stället försöka knuffa karossen i sidled? :-)

Edit: Är hjulbultarna original? Är dessa utbytta till aningen längre sådana så skulle de kunna slå i saker på styrspindeln.. Lite axiellt glapp finns säkert i lagret så i sväng blir det möjligen mer kris än vid färd rakt fram..
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har sprayat över skrapmärkena i hjulhuset med body, för att se om det blir nya skrapmärken nästa gång det låter.

Det är muttrar på pinskruv på V40, så inga konstiga hjulskruvar.

Jag skall slå en extra kik på frigången mellan bromsok och fälg, det finns och har funnits lite revor i fälgen där under många år, för minsta gruskort som hamnar där avsätter revor, det är riktigt tight som sagt (16" fälg med 320mm skivor). Men jag tycker inte det borde avge detta ljudet, men jag skall slå en kik. Jag har haft bilen hemma hos mig över helgen men nu är den borta ett par dagar.

Volvo gick tydligen ut med mail i dagarna att det […]

Just D3 är det kanske MY16 och MY17 man skall[…]

Service Hyundai I40 -12

Dags igen för service på denna Hyundai.[…]

Och EX90 har ”bara” 400volt , så[…]