Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dahlofff
Jag har nu servat bilen på egen hand och försökt släcka servicelampan, dvs den som säger ”tid för service överskriden”. Släckte den utan problem på min gamla V70 -08, men på denna verkar det inte fungera.

Jag har testat varenda guide jag hittat, där majoriteten påstår att man ska sätta i nyckel, hålla in info + start/stop samtidigt tills den gula varningsikonen börjar blinka. Dock börjar den aldrig blinka.
av kievY
Ingen fot på bromsen och så? Har för mig man måste ha trippmätaren i T2 läge. Sen får man väl göra det fler ggr för att det ska lyckas. För mig tog det typ 4 ggr för jag var för långsam/snabb mellan vissa gånger.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Sammanställde metoden nedan efter att ha återställt räknaren i en V40 Cross Country T5 AWD MY13. Det finns flera olika metoder för återställningen som beror på saker som årsmodell, typ av instrumentpanel och annan utrustning. Därav kanske just den här metoden inte fungerar för dig. Ge det ett par försök och återkom med hur det gick.

1. Lås upp bilen, sätt dig i förarstolen och stäng dörren.
2. Aktivera trippmätaren T2 till höger på instrumentpanelen.
3. Sätt startnyckeln i startlåset och försätt bilen i nyckelläge I (genom att trycka kort på startknappen, utan nedtryckt bromspedal).
4. Håll knappen för trippmätaren intryckt tills vidare och försätt samtidigt bilen i nyckelläge II (genom att trycka länge på startknappen; utan nedtryckt bromspedal). Släpp startknappen när instrumentpanelens olika symboler tänds.
5. Släpp sedan knappen för trippmätaren när symbolen för information har blinkat två gånger. Om räknaren för meddelandet återställs hörs en ton. Se efter om meddelandet är borta genom följande steg: ta ut startnyckeln, kliv ur och lås bilen, lås upp bilen och kliv in samt försätt bilen i nyckelläge I om nödvändigt.
av dahlofff
Har nu testat denna metod antal gånger med den vill inte. Om det nu beror på utrustning etc. så är det en manuell V40 2013 R-design, Momentum. Utrustad med heldigitala mätarhuset, keyless entry och start, autoparkering, adaptiv farthållare, distansvarnare i framrutan, filassistans, så gott som rubbet. Men det jag kan tänka påverkar ämnet är väl första 3.
av dahlofff
kievY skrev: lör 08 mar 2025, 07:08 Ingen fot på bromsen och så? Har för mig man måste ha trippmätaren i T2 läge. Sen får man väl göra det fler ggr för att det ska lyckas. För mig tog det typ 4 ggr för jag var för långsam/snabb mellan vissa gånger.
Ingen fot på bromsen. Testat allt folk säger om att inte ha några dörrar öppna eller någonting. Å mellan varje försök så ”återställer” jag genom att låsa bilen å låsa upp.

Hur menar du att du var för långsam/snabb?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Med den så kallade TFT-instrumentpanelen skiljer sig proceduren något. Även här kan det förekomma skillnader beroende en mängd olika saker. Prova metoden nedan.

1. Lås upp bilen, sätt dig i förarstolen och stäng dörren.
2. Aktivera trippmätaren T2 genom att rotera hjulet på vänster rattspak.
2. Tryck och håll ner OK-/Read-knappen längst ut på vänster rattspak tills att trippmätaren T2 återställs.
3. Sätt startnyckeln i startlåset och försätt bilen i nyckelläge I (genom att trycka kort på startknappen; utan nedtryckt bromspedal).
4. Tryck och håll ner OK-/Read-knappen återigen (och tills vidare) samt försätt bilen i nyckelläge II (genom att trycka länge på startknappen; utan nedtryckt bromspedal).
5. Släpp startknappen när instrumentpanelens olika symboler tänds.
6. Släpp OK-/Read-knappen när symbolen för information har blinkat tre gånger. Om räknaren för meddelandet återställs hörs en ton. Se efter om meddelandet är borta genom följande steg: ta ut startnyckeln, kliv ur och lås bilen, lås upp bilen och kliv in samt försätt bilen i nyckelläge I om nödvändigt.

Vad som verkar skilja, även om man har TFT-instrumentpanel, samma bil- och årsmodell; är om trippmätare T2 behöver återställas och hur många gånger symbolen för information bör blinka innan OK-/Read-knappen ska släppas.

Då jag gör oljebyten två gånger per år blir meddelandet återställt varannan gång vid service. Gångerna emellan har jag använt metoden ovan för min S60 D4 MY16 och V40 Cross Country D4 MY18.
Samma här... Har försökt med diverse guider (inkl. de här, och även några från Youtube)
Men det verkar vara svårare än vad det ser ut, eller läser om det.
Har en V40 T2, -14, med den heldigitala instrumenthuset, om det kan vara till någon hjälp.
Kom gärna med mera tips om så finns.
germanbug skrev: Idag, 16:32 Samma här... Har försökt med diverse guider (inkl. de här, och även några från Youtube)
Men det verkar vara svårare än vad det ser ut, eller läser om det.
Har en V40 T2, -14, med den heldigitala instrumenthuset, om det kan vara till någon hjälp.
Kom gärna med mera tips om så finns.
Prova om denna funkar (om du inte sett denna klipp)
Stopp i vevhusventilation

Najs! Bra jobbat 👍

PowerPulse B5

Det är riktigt att Powerpulse introducerades […]

V90 cc d4 2018

@Linus551000 , Har precis samma problem med min,[…]

När jag försökte utröna vad to[…]