- lör 15 mar 2025, 23:11
Med den så kallade TFT-instrumentpanelen skiljer sig proceduren något. Även här kan det förekomma skillnader beroende en mängd olika saker. Prova metoden nedan.
1. Lås upp bilen, sätt dig i förarstolen och stäng dörren.
2. Aktivera trippmätaren T2 genom att rotera hjulet på vänster rattspak.
2. Tryck och håll ner OK-/Read-knappen längst ut på vänster rattspak tills att trippmätaren T2 återställs.
3. Sätt startnyckeln i startlåset och försätt bilen i nyckelläge I (genom att trycka kort på startknappen; utan nedtryckt bromspedal).
4. Tryck och håll ner OK-/Read-knappen återigen (och tills vidare) samt försätt bilen i nyckelläge II (genom att trycka länge på startknappen; utan nedtryckt bromspedal).
5. Släpp startknappen när instrumentpanelens olika symboler tänds.
6. Släpp OK-/Read-knappen när symbolen för information har blinkat tre gånger. Om räknaren för meddelandet återställs hörs en ton. Se efter om meddelandet är borta genom följande steg: ta ut startnyckeln, kliv ur och lås bilen, lås upp bilen och kliv in samt försätt bilen i nyckelläge I om nödvändigt.
Vad som verkar skilja, även om man har TFT-instrumentpanel, samma bil- och årsmodell; är om trippmätare T2 behöver återställas och hur många gånger symbolen för information bör blinka innan OK-/Read-knappen ska släppas.
Då jag gör oljebyten två gånger per år blir meddelandet återställt varannan gång vid service. Gångerna emellan har jag använt metoden ovan för min S60 D4 MY16 och V40 Cross Country D4 MY18.
• 2016 S60 D4 R-Design
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum