Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
Hur tar jag enklast reda på vilken typ av batteri jag har? På bilden är batteriet täckt av någon form av skydd och jag misstänker att t ex ett artikelnummer finns under detta skydd. Är det bara att lossa på de två torx som sitter på respektive sida?

Det gäller en V40 XC, T3, 2019.
IMG_1861.jpg
IMG_1861.jpg (2.77 MiB) Visad 5216 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
Sett till bilden har du högst troligen ett startbatteri avsett för din bil och i så fall ett AGM-batteri: 12 v, 70 ah, 720 a. Svaret på din sista fråga är ja.
av kievY
@ShogunX, Nja, snarare ett EFB för det satt ett sådant i min V60. Jag bytte till ett AGM.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Exakt vad Volvos val mellan EFB- och AGM-batteri grundar sig i är inte glasklart för mig. Vad som har diskuterats av ägare är att saker som bil- eller årsmodell samt typ av motor och/eller växellåda kan avgöra valet. Har inte hittat ett EFB i någon av mina bilar utan endast originalmonterade AGM. Men det är med största sannolikhet som du skriver, efter lite efterforskningar verkar de flesta V40 ha fått ett EFB monterat.
Användarvisningsbild
av lennarte
AGM är ett "torrt" batteri. Syran i det är bundet i glasfiber filt. Är väl det bästa valet idag..... Kanske.
EFB är ett "förbättrat" bly/syra batteri.
Båda är ett modernare alternativ till vanliga (billigare) bly/syra batterier
Sedan finns det SMF (tätt batteri, ingen påfyllning behövs) och Silver/kalcium (håller hög spänning längre tid) batterier också.....
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av JohanES
Tack för alla svar!

Jag har en CTEK -laddare med bl a ett särskilt läge för AGM-batteri. Om jag är osäker på exakt vilken typ av batteri jag har kan jag då ladda med normalläget?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl bara AGM som ska ha aningen lägre laddspänning pga att den lilla elektrolytmängd som finns bunden i mattorna lätt avdunstar och då är det kört
Blybatterier med påfyllningspluggar existerar väl inte länge? Men SMF har ju iallafall en skvätt reservelektrolyt innanför skalet. Sånt gillar jag :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
AGM har lite högre spänning, så det blir kanske inte riktigt fullt med en vanlig laddare. Men det skadar inget. Är det AGM står det med stora bokstäver på batteriet.
Användarvisningsbild
av STCSForum
JohanES skrev: ons 05 feb 2025, 17:32 Hur tar jag enklast reda på vilken typ av batteri jag har? På bilden är batteriet täckt av någon form av skydd och jag misstänker att t ex ett artikelnummer finns under detta skydd. Är det bara att lossa på de två torx som sitter på respektive sida?
Jag har samma fråga och söker fakta snarare än spekulation.
Främst då, om 'locket' går att lyfta såpass mycket att man kan se var det står på batteriet.

Fakta om bilen i fråga:
VOLVO V40 Hatchback (525, 526) T3 - 2018

Motor: B4204T37 152hk
Transmission: Manual
Drivlina: Front-Wheel Drive

Specifikation
210A alternator - / CR10
BATTERY H6 IF 70Ah 720 Cold Cranking Ampere - / CS0F
BIGGER BATTERY Standard battery - / 5601
GEARBOX Manual 6-speed FWD - / DB12
Stop / Start system - / CN02
STOP/START LOGIC Stop In Neutral - / CP0
SUPPORT BATTERY Support Battery 1 - / CY02

Det lilla man kan se av etiketterna på batteriet är CCA(EN) och 130C
vilket bara visar att det bör finnas en siffra för Cold Cranking Amperes enligt Europeisk norm dold under locket.

Lossade de 2 T30 Torx och kände på 'locket' utan att lossa några kabler och det gick inte att lyfta alls.
Så, Hur kan man lossa tillräckligt på det för att kika se och läsa på batteriet?
Det är parametrarna för CCA (EN) som är intressanta samt vilket typ av batteri det är? EFB eller AGM är ju troligt.

På Biluppgifter.se står det att bilden byggdes med 720CCA och troligtvis är det det som döljer sig i bilen men typen kan jag inte tyda ur bygginformationen.

Och varför vill jag veta?
A) Dels för att kunna ställa CTEK laddaren på AGM om det är ett sådant
B) För att kunna ställa rätt parametrar på batteritestaren för ett korrekt mätresultat.
Bilagor
Batteri_V40_130C.jpg
Batteri_V40_130C.jpg (100.51 KiB) Visad 4165 gånger
Batteri_V40_CCA(EN).jpg
Batteri_V40_CCA(EN).jpg (76.27 KiB) Visad 4165 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
Videon i länken nedan visar det moment där den delen av batterilocket som avslöjar batteriet helt plockas bort.

Kör igång en tråd för oss me[…]

Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]