Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordis24
#1596016
Hej! Jag är inte så haj på det här med bilar och tänkte att någon kanske kan hjälpa mig! Jag försöker förstå vilket batteri jag ska köpa till min volvo v40 från 2015 med dieselvärmare.
Har tittat på ett Exide AGM 82 Ah
Om jag kollar på en hemsida o skriver in regnr så säger den att det ska passa, men skriver jag in regnr på en annan sida så säger den sidan att samma batteri inte kommer passa.. så jag blir inte riktigt klok :-D
Tacksam för hjälp!
av kievY
#1596018
Vet inte vad du har för batteri original, men bäst är att öppna och kolla vad som står. Står kanske i instruktionsboken? Men du kan sätta in ett större batteri, såvida det får plats i batterilådan. Min hade ett 72 Ah 720 CCA, och när jag bytte så satte jag in ett 80 Ah 800 CCA och det var precis så det gick in. Fick byta täcklocket för att kunna stänga ovanför batteriet. Men du ska åtminstone ha minst det som Volvo säger, sen kan du alltid ta större så länge det får plats.
av nordis24
#1596029
Jag försökte se igår men lyckades inte få av den ”dosan” som sitter monterad ovanpå batteriet (fick bort skruvarna men visste inte om det bara var att koppla ur de två sladdarna som också ”höll fast” den, svårt att förklara 🤣) Men kanske ska försöka igen o få bort så jag kan se ordentligt vilket batteri som sitter i nu då!
av nordis24
#1596124
Nej, det är plastkåpa som täcket halva batteriet men andra halvan är det någon slags kopplingsstation typ, i bakkant går det in en massa kablar och framtill går det in en i varje hörn... Lägger till en bild:
Skärmavbild 2024-11-29 kl. 17.56.29.png
Skärmavbild 2024-11-29 kl. 17.56.29.png (939.19 KiB) Visad 1415 gånger
av nordis24
#1596125
Är det endast dimensionerna och vad det är för typ av batteri (AGM/EFB/start-stopp) som spelar någon roll eller finns det annat som man måste ta hänsyn till också? Såklart att det inte ska vara för svagt, men om jag hittar ett med rätt typ och rätt dimensioner, men som hemsidan säger inte passar till min modell av bil (Baserat på regnr) kan jag köpa det ändå? Eller finns det annat då som kan fela?
av kievY
#1596152
@nordis24, Har du kollat vad boken säger? Du kan ha ett större såvida det får plats, annars ska du hålla dig till minimum det som tillverkaren säger. Sen kan andra sidor visa fel för att det är "emot" tillverkarens rekommendationer. Så länge du har lika antal Ah och CCA eller mer ska inget kunna gå fel :)
Jo, det är om du köper ett EFB eller AGM. Men det är väl minst EFB om man har Start/stop. AGM är dyrare men tål oftast kyla och urladdning? (tror jag)
av nordis24
#1596196
Okej, då förstår jag! Jag fattade nog inte riktigt vad jag läste första gången jag kollade i boken och inte tyckte att det stod något vettigt, för nu ser jag att det står CCA och Ah och dimension, samt att man ska ha ett EFB om man har manuell låda. Men om jag förstår det rätt så är dessa värden alltså minimum, och jag kan installera ett batteri med högre CCA/Ah? Verkar även som man kan byta till AGM även om man har EFB just nu för att få ännu bättre funktion :) (https://batteryworld.varta-automotive.c ... -jag-valja)

Tack snälla för din hjälp kievY :) Nu hoppas jag det går bra för mig att byta batteriet, jag tycker det är läskigt med ström osånt men har förstått det som att det typ är omöjligt att få en stöt av ett bilbatteri, så det här ska nog ordna upp sig :-D
av Erik Å
#1596200
nordis24 skrev: lör 30 nov 2024, 13:43 .. jag tycker det är läskigt med ström osånt men har förstått det som att det typ är omöjligt att få en stöt av ett bilbatteri..
Det är helt på sin plats att betrakta bilbatterier som läskiga. Inte för att man kan få stötar av 12 Volt, men om man råkar kortsluta kan det bli riktigt otrevligt. Ett vanligt bilbatteri lämnar uppåt 2000 Ampere vid kortslutning, många kablar går bokstavligen upp i rök vid betydligt mindre..
Ha aldrig armbandsur med stållänk när du jobbar med bilel, hamnar armbandet mellan plus och jord kan det snabbt bli rödglödande. Aj :-/
Bra att veta att vanliga bilbatterier gärna exploderar och sprider en dusch med svavelsyra (finns folk som förlorat synen av detta) om man kortsluter hårt typ skiftnyckel tvärs över polerna. :oops:
Respekt och försiktighet är helt på sin plats! :-)
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]