Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trölle
Hej har en V40 CC med Xenonljus nu har position/parkeringsljuset slocknat och INGEN på Volvo , mekonomen , PST verkar kunna hjälpa vad det ska var för lampa eller hur den byts . I instruktionsboken och på nätet står det hur man byter om det är halogenstrålkastare men inte Xenon . Jag har kollat bilar med halogen dom var också typ led som jag har så det borde inte vara nån skillnad … nån som har erfarenhet. Tack på förhand
// Stefan
Bilagor
IMG_3208.png
IMG_3208.png (2.65 MiB) Visad 5039 gånger
av UnleashFusion
Trölle skrev: fre 18 okt 2024, 17:52 Hej har en V40 CC med Xenonljus nu har position/parkeringsljuset slocknat och INGEN på Volvo , mekonomen , PST verkar kunna hjälpa vad det ska var för lampa eller hur den byts . I instruktionsboken och på nätet står det hur man byter om det är halogenstrålkastare men inte Xenon . Jag har kollat bilar med halogen dom var också typ led som jag har så det borde inte vara nån skillnad … nån som har erfarenhet. Tack på förhand
// Stefan

Det bör väl vara sådär som på klippet ? återkom ifall det "likadant" eller annorlunda ifrån din bil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
UnleashFusion skrev: fre 18 okt 2024, 18:34
Trölle skrev: fre 18 okt 2024, 17:52 Hej har en V40 CC med Xenonljus nu har position/parkeringsljuset slocknat och INGEN på Volvo , mekonomen , PST verkar kunna hjälpa vad det ska var för lampa eller hur den byts . I instruktionsboken och på nätet står det hur man byter om det är halogenstrålkastare men inte Xenon . Jag har kollat bilar med halogen dom var också typ led som jag har så det borde inte vara nån skillnad … nån som har erfarenhet. Tack på förhand
// Stefan

Det bör väl vara sådär som på klippet ? återkom ifall det "likadant" eller annorlunda ifrån din bil.
Jag tror att TS menar LED-ljuset som är högst upp i strålkastaren, dvs över halvljuset (xenon-linsen).
.
Trölle skrev:Hej har en V40 CC med Xenonljus nu har position/parkeringsljuset slocknat och INGEN på Volvo , mekonomen , PST verkar kunna hjälpa vad det ska var för lampa eller hur den byts . I instruktionsboken och på nätet står det hur man byter om det är halogenstrålkastare men inte Xenon . Jag har kollat bilar med halogen dom var också typ led som jag har så det borde inte vara nån skillnad … nån som har erfarenhet. Tack på förhand
// Stefan
Nu vet jag inte vad du har för årsmodell men tittar man på etiketten på baksidan av strålkastaren så kan det se ut som nedan.
Jag tolkar det som att den LED-lampan inte är utbytbar, men för att undersöka det närmare (om man inte säkert vet hur det ligger till) behöver man ha strålkastaren framför sig.
.
V40 strålkastare.jpg
V40 strålkastare.jpg (80.81 KiB) Visad 4790 gånger
av Trölle
Hej ! Den video har jag sett och strålkastare får jag bort lätt men hur kommer man åt ljuskällan för positionsljuset lös in med lampa idag utifrån och kunde tyda 12v 1,4W 722 . Mardrömmen är ju att man måste byta hela strålkastaren ( 10k ) men så galet kan det ju inte vara
av UnleashFusion
Trölle skrev: fre 18 okt 2024, 19:42 Hej ! Års 2014 och Ja jag menar ledljuset ovanför ledlinsen
fjohan82 skrev: fre 18 okt 2024, 19:33
Jag tror att TS menar LED-ljuset som är högst upp i strålkastaren, dvs över halvljuset (xenon-linsen).

Jag tolkar det som att den LED-lampan inte är utbytbar, men för att undersöka det närmare (om man inte säkert vet hur det ligger till) behöver man ha strålkastaren framför sig.
Jaha, jag tror du har rätt att den är icke-bytbar.. Volvo tänkte aldrig på att den kan slockna.. Jag har inte heller kunnat hitta på nätet någonstans.. Känns som man bör ta försäkring på lampan, eller köpa en begagnad? tror det ligger runt 5000ish men om det är plug&play vågar jag inte säga. (Bildelsbasen)
av Trölle
Då undrar jag….. det borde ju finnas företag som reparerar såna typ ta bort glaset och löda dit nytt som om man hade en BMW och angeleyes pajade . Nån som vet om det finns nån firma i Stockholm
har googlat o googlat men inte hittat nåt

Stefan
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Den led slingan är inbyggd i strålakstaren och går inte att byta utifrån.

Antingen får du hitta en ny strålkastare på skroten eller köpa en helt ny.

Ska man byta den enheten får man troligtvis lossa glaset som är limmat runt om och sen byta enheten. Problemet ör att led enheten inte finns som reservdel hos volvo utan bara en helt ny strålkastare.

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]