Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag började jag höra ett oljud under körning, låter som det kommer från höger framhjul. Det är ett knackade ljud, jag trodde först att det satt en sten i däcket, men noterade att oljudet bara hörs när bilen rullar utan gaspådrag, om jag bromsar eller ger gas så tystnar det, men om jag släpper på gasen eller frikopplar så kommer ljudet igen. Provade lyfta upp bilen på domkraft men kan inte höra ngt när jag för hand snurrar på hjulet, varken med växel i men med koppling nedtryckt eller utan ilagd växel. Någon som har ngn idé om vad det kan vara som låter? Drivknutar eller ngt lager? Har en film där ljudet tydligt hörs men lyckas inte bifoga filmklipp
det lutar åt att det är höger yttre drivknut som gett upp. för 2 år sedan hade jag en trasig damask som jag bytte, men nu vekar det alltså som att det är dags att byta knut.
vid fullt rattutslag vänster så knorrar/knackar det rejält, men inget vid fullt rattutslag höger.
Det märkliga är att när jag kör rakt fram hört knorrande/knackandet enbart när jag släpper på gasen och inget alls vid gaspådrag (vilket ju skall vara det vanliga att missljud från knutarna uppkommer vid gaspådrag som jag förstått det).
Nåväl det blir väl till att googla på hur man byter drivknut och ta tag i saken...

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]