Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
13000 så gott som felfria mil och ägt bilen sedan ny.

Bytte startbatteri och nollat BMS utan Vida med från knapparna i bilen.
Sen börjar det jobbiga.
Först blir det fel på båda ABS givarna bak.
Sedan Volvo on call batteriet.

Nu när jag körde hem från verkstaden så är det fel på Kollisionsvarning, service erfodras.

Vad händer? Steker det nya startbatteriet upp elektroniken fullständigt i bilen eller varför kommer allt först nu?
Jag har något liknande i min V40. Lite då och då tänds en massa varningssymboler i instrumentpanelen, ABS, Airbag , anti sladd, och någon till jag inte kommer på nu. ”Service erfordras” står det på samtliga. Läste ngnstans om att det skulle kunna vara glapp i kabelanslutningarna in i boxen som sitter under förarstolen som leder till dessa diffusa symptom, har inte hunnit kika på det ännu men ska vid tillfälle undersöka saken.
Boxen är ju helt oskyddad så den skulle mycket väl kunna ha fått sig en smäll av någons fötter vid något tillfälle tänker jag.
Bytte båda abs givarna bak och kört ca 40mil nu utan någonting.

Jag har beställt ett nytt batteri till volvo on call men inte fått det än. Batteriet sitter bakom handskfacket. Ska greja det och sen byta kontaktdonen i dörrarna till keyless drive. Kontaktdonen heter DJ066W-1,2. Sopdålig konstruktion där polerna ärjar och sen fungerar det inte alls. Volvo skulle ha 500Kr/st för en kontakt pressad på en bit kabel. Sådant rån.

Får väl lägga upp en tråd senare om jag får igång grejerna.

Passade på att fixa belysningen i växelspaksknoppen också. Där är det också en sopdålig konstruktion med en tunn FFC kabel som knäcks efter bara ett par månader. Bytte ut den nu mot en mångtrådig kabel som kommer hålla bilens livslängd.

Lurar också på att byta ut strålkastarglasen mot nya, finns på Ebay att köpa i original utförande. Blir en del jobb med det kanske kan vara värt.

Bilen börjar bli gammal nu, Ägt den som ny sedan 2013 och kört 13000 mil. Aldrig haft en bil så länge och älskar den fortfarande
Härligt! Jag körde tidigare en V40 T4 fas2 (2001 år modell) i 8 år och 8000mil med ca. 320hk, makalös hållbar bil! Knäckte en drivaxel, det var allt typ. Nuvarande V40CC D3-17 köpte jag när den var 1 år gammal, har också rullat på fint nu i 6 år och 7000mil i min ägo (totalt 11000).
Jag tror att dessa äldre modellerna, V40, V60, V70 fram till 18-19 är dom sista "riktiga" kvalitetsbilarna från Volvo. Pratade med en Volvomek hos en aukt. verkstad som sa att dom nya generationerna som kom 18-19, V60, V90, XC60 osv. håller inte alls samma kvalitet, framför allt när dom börjar få mil på sig, 15.000 och uppåt, då kommer mängder med problem.

Vårdar du din V40 tror jag den håller många år till!
Vilken mjukvara har ni?

Det som "inte funkar" skrev jag om inled[…]

Jag hade för det första INTE köpt[…]

Hur gjorde dom när dom lossade på inre[…]

Handbroms fastnat V70 -14 D4

Ta bort elmotorn så kan du säkert "[…]