Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av genmngr
crumpets skrev:Låter som ren oflax. Hade det varit normalt att vattenpump och hjullager hade haft så kort livstid på V40 hade vi definitivt fått läsa om det här redan.
ja det är nog så.
Jäkla tur att man har några veckor kvar på garantin :)
Användarvisningsbild
av ErikV40
På tal om olika oljud. Lämnade in min bil igår för ett antal gnissel och vibrerande ljud här och var.
I samtalet med tekniker så är hans direktiv att de max får lägga 2 timmar på ett oljud och att det dessutom är mycket dåligt betalt av Volvo (som får betala t.ex. Bilia för att leta nybilsfel).
OM teknikern ska lägga mer tid måste de skicka bilder, ljudfil och en lång rapport om felet till Volvo som då ska godkänna fortsatt jobb på bilen.
Tyvärr, enligt teknikern, så har Volvo mycket olika tolerans nivå på bilmodeller. T.ex. är V40 en låg prioritet och det får gnissla i inredningen utan att det ska fixas på nybilsgaranti.
Han sa även att om det skulle varit den nya XC90 så hade den fått gå före allt annat i verkstaden för att få den fixad.

Det gäller att hitta en engagerad tekniker som orkar skriva rapporter och dessutom har en liten talang för att fixa missljud i kupén.
av Volvomax
Jag har en Volvo S80 Classic åm 2006 som endast gått 5900 mil och varit i min ägo ca 2,5 år. Bilen har körts av äldre personer och är mycket välskött. Jag störs av ett pulserande vägljud framifrån som hörs från 20 km/h upp till motorvägsfart. Det är inget klonkljud och bilen går tyst över större ojämnheter i vägbanan. Det är samma problem med både sommar- och vinterdäcken. Bilbesiktningen hittade inga glapp och inte heller framvagnsexperten som kollade på chassit. Däcksdimensionen är 225 17R50 på båda däcksuppsättningerna. Ljudet är av mjuk karaktär typ bumbumbum och inte jättehögt, men ändå irriterande. På helt nylagd asfalt gär bilen tyst, men på gammal asfalt finns ljudet. Jag antar att ny asfalt är tystare för att den är mjukare och kanske även jämnare. Jag har testat med olika däcktryck utan att få bort ljudet. Sommardäcken är mediumpris amerikanska och vinterdäcken Kumho. Bilen kan ha stått mycket under tiden för första ägaren, men däcken är köpta av den andra ägaren. Jag är den tredje ägaren. Kan man tänka sig att stötdämparna låter runt "viloläget" av någon anledning? Sen kan jag ha fått ljudet på hjärnan och störs av det fast det kanske är så det låter med den här däckdimensionen? Jag hade förut en S50 med 15- tumsdäck som inte alls lät på det här viset. Vid senaste besiktningen trodde besikningsmannen att det var hjulhusen som förstärker vägljuden. Volvo torde dock ha åtgärdat sådana enkla fel vid sin testning under utvecklingen, kan man tycka.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]