Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er bilkunniga!
Jo, jag har en fundering.. Jag besiktigade bilen (v40 från 2014 gått ca 10000 mil) 27/4-20 utan anmärkning och sen en vecka tillbaka så låter det för jävligt när jag bromsar från förar fram och även ibland medans jag kör, det kommer till och från. Ibland låter det hela tiden och ibland ingenting. Stannade till på en AVIS verkstad och frågade och dem sa direkt att det va skivorna i fram som var slitna, men borde inte besiktningen sett det då eftersom det är 3 veckor sen jag var där?
Tycker detta är väldigt märkligt, ska åka till en vän till familjen i eftermiddag så han får kolla på den.
Men vad säger eran magkänsla i detta ärende?
Är det en sten som fastnat eller är det skivorna?
Tacksam för svar!
Hannaa skrev:Hej på er bilkunniga!
Jo, jag har en fundering.. Jag besiktigade bilen (v40 från 2014 gått ca 10000 mil) 27/4-20 utan anmärkning och sen en vecka tillbaka så låter det för jävligt när jag bromsar från förar fram och även ibland medans jag kör, det kommer till och från. Ibland låter det hela tiden och ibland ingenting. Stannade till på en AVIS verkstad och frågade och dem sa direkt att det va skivorna i fram som var slitna, men borde inte besiktningen sett det då eftersom det är 3 veckor sen jag var där?
Tycker detta är väldigt märkligt, ska åka till en vän till familjen i eftermiddag så han får kolla på den.
Tacksam för svar!
I min V40 jag hade fastnade sten i bromsarna 1 gång i veckan ungefär.. lät fruktansvärt. Men brukar till 99% hjälpa att backa lite hastigt eller trycka på bromssköld så att stenen eventuellt lossnar. Om detta nu är fallet vill sägaBild

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

theodorkalin skrev:
Hannaa skrev:Hej på er bilkunniga!
Tacksam för svar!
I min V40 jag hade fastnade sten i bromsarna 1 gång i veckan ungefär.. lät fruktansvärt. Men brukar till 99% hjälpa att backa lite hastigt eller trycka på bromssköld så att stenen eventuellt lossnar. Om detta nu är fallet vill säga

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Tack för svar! :)
Har provat att bromsa till hårt flera gånger samt att backa men det hjälper tyvärr inte. Tycker själv att det låter som en sten då det liksom skrapar när jag kör alltså att det låter när hjulet snurrar och sen försvinner det och sen kommer det tillbaka när jag bromsar. Sjukt märklig situation, man tycker ju att dem på besiktningen borde anmärkt på beläggen eller skivorna och har haft samma kille med 2 av mina bilar jag haft
vjohnj skrev:Slitna skivor låter inte med skrapljus.
Men slitna klossar mot skivor låter skrapljud.
Kolla tjocklek på klossarna samt kolla för ex sten eller annat skit.
Stort tack för svar, håller tummarna för en sten 😊
Perra83 skrev:Vi hade en sten som satt kvar i närmare en vecka innan den gick tillbaka ut på vägen. Tur att tjejen har bilen till jobbet så jag slapp köra med oljudet :-D
Hahah ja man skäms ju över att åka sådär, det låter brutalt :-o
Hoppas verkligen på en sten för det känns mest troligt men med min otur så är det väl både skivor och belägg som måste bytas

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]