Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Badminton99
Hej! Införskaffade för ett tag sedan takräcke till min bil för att enkelt transportera cykeln längre sträckor. Bilen har inga rails, vilket nu i efterhand hade vart att föredra, men vid bilköpet hade jag ingen aning om att jag en dag skulle få upp intresse för cykling. Men iallafall finns det ju lösningar för att montera takräcken på bilar utan rails, genom speciella fästen anpassade för fästen på insidan av dörrkarmen. Takräcket har sedan "gummikuddar" utformade efter takets form som ligger an mot lacken. Skeptisk som man var slängde jag iväg en fråga till Bilia, där jag köpte räckena om dessa fästen gav några märken mot lacken. Och så länge man var noggrann med att rengöra de anliggande ytorna skulle det inte vara några problem. https://www.bilia.se

Men redan efter första test turen med tackräckena utan last på och endast ditsatta i ca ett dygn syntes märken liknande imma på lacken. (Lite svårt att beskriva exakt hur det ser ut, men hoppas bilderna är tillräckligt bra för att visa märkena) Fast efter en tvätt och några dagar därtill försvann dessa märkena helt magiskt av sig själv. Fast nu efter att ha använt takräckena mer frekvent återkom dessa märken direkt, men den här gången tycks de inte försvinna. Då till min fråga, är det någon annan med liknade räcken med samma problem? Och finns det någon lösning på problemet så man undviker/blir av med dessa märken?
IMG_0912[1].JPG
IMG_0912[1].JPG (677.71 KiB) Visad 4805 gånger
IMG_0913[1].JPG
IMG_0913[1].JPG (686.56 KiB) Visad 4805 gånger
IMG_0914[1].JPG
IMG_0914[1].JPG (728.39 KiB) Visad 4805 gånger
av KalleJ
Har du tur så har det inte gått igenom klarlacken.
Då är det bara polera bort och sätta på skyddsfilm. Närmaste rekond eller solfilms firma borde kunna hjälpa dig.
av Badminton99
Tack för svaret! Har insett att det tyvärr gäller att försöka polera bort "slipningen"/märkena efter räckena. Men då dessa märken är orsakat av tackräckena, tror ni det är en omöjlighet att man kan försöka få Bilia som sålde dessa att ta kostnaden. Har varit väldigt noggrann med att rengöra ytan innan användning och följt instruktionsboken för räckena till punkt o prickar. Och att man skulle behöva skydda lacken med skyddsfilm framgår ej där. Visserligen lite okunskap från mitt håll att tro att det ska funka felfritt, men ändå väldigt mycket märke efter väldigt lite användning. Ska prata med Bilia på måndag igen , men fram tills dess tänkte jag bara kolla vad ni tror om det kan anses som en brist från produktens sida eller bara okunskap från mitt hål. Iallafall sjukt tacksam för svaret, skönt med lite imput utifrån!
av KalleJ
Lita inte på säljare. Deras jobb är att sälja inte se till att din bil är i toppskick.
Ingen stor kostnad att fixa dedär om det inte gått igenom klarlacken. Isåfall häva köpet, jag har svårt att tro att de tar på sig kostnader för att fixa lacken.
Bara ta som en läxa.

Första frågan de ställer är hur rengjorde du ?
av KalleJ
Skadar ju inte o fråga, de kanske gör de på ren goodwill. :party:
Om de har någon duktig kille som kan rekonda.

Men blir nog svårt att gå in med sur min och kräva saker.
AC problem Volvo S80 2000

Tack för ditt svar. Jag tänker på […]

däcktrycksövervakning v60 2017

jag startar bilen. står stlla när jag[…]

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]