Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
Sonen har nyligen köpt en V40 D2 årsmodell 2014 tror jag.
Motorn är en diesel Turbo 114-115 hästkrafter.

Är det bra om man låter motorn gå på tomgång 5-10 sekunder innan man stänger av motorn så att turbon får smörjning? Detta för att minska slitaget på turbon.

Eller gäller detta med att motorn ska gå 5-10 sekunder på tomgång innan man stänger av motorn bara äldre bilar med turbo, kanske bilar före årsmodell 2000?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av fjohan82
Med tanke på start/stop som är så populärt så är jag tveksam till att det kan behövas.
Med S/S aktiverat kan man ju köra i full fart till ett trafikljus och så stängs motorn av...
Jag har dock alltid S/S avaktiverat och låter den gå lite efter att jag har stannat (för att turbon inte ska snurra med 100.000 varv per minut), men det kanske mest är för känslans skull :-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att låta den gå på tomgång lite innan avstängning är att föredra, men man behöver dock inte överdriva. Förr var det viktigare när aggregaten var oljekylda.
av KalleJ
Turbo "aggregaten" är fortfarande oljekylda. Även om flera har vattenkylning också.
Bor ni inte på avfarten till motorvägen är det inte ett "problem" längre. Helsyntetsoljorna har minskat problemet. Om bilen har longlife service schema så sliter det nog mer. Men har ni varit ute o buskört eller bor direkt vid en 90väg så visst vänta lite extra när ni parkerat det skadar inte.
Användarvisningsbild
av Briander
Turbon är aldrig utan smörjning och på moderna "vanliga" bilar är det inget att behöva fundera över. Har man vart ute och gasat ordentligt med en prestandabil så skadar det ju inte såklart, men det är mest rekommendation för mycket äldre bilar.
av KalleJ
@Briander,

Fast va? Inte många bilar som har elektrisk oljepump, kan inte komma på någon.
Stänger du av motorn har turbon ingen aktiv smörjning. Oljan precis vid turbon värms upp, därför turbobilar har högre krav på motoroljan.
Håller dok med på dagens små turbos i vanliga bilar är det inget problem om man kör normalt. Ser longlife som ett större problem.
av Råraksätaren
Stort tack för alla snabba svar på mina frågor. För att slitaget på turbon och motorn i övrigt ska vara så litet som möjligt så antar jag att det är viktigt att inte köra mer än 2000 mil eller max ett år mellan motorns olja och filterbyte, alltså följa bilens service schema.

Jag hade tidigare en 940 bensinare och i 940:ans instruktionsbok så stod det om att motorn skulle gå på tomgång en stund innan man stängde av motorn för att minska slitaget på turbon. Detta trots att jag tror att delarna i en 940 är enormt slitstarka.

Hur det var skrivet mer i detalj om turbon och avstängningen av motorn i 940:ans instruktionsbok, har jag glömt bort.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
av Knatch
Det finns vägar där man ligger i 110 och plötsligt kommer ett rödljus. Släpper du bara gasen så kyls turbon ner jävligt fort. Ett annat scenario är att man har kört hårt på motorvägen och tar en avfart för att tanka. Den lilla stunden när man släpper gasen och kör in på avfarten, blinkar dit man ska och väntar in trafiken, parkerar och stänger av är fullt tillräcklig för att kyla ner turbon.
Du behöver ligga och accelerera med nästan fullgas bra länge innan turbon börjar ändra färg och bli överdrivet varm.
Men med vanlig alldaglig körning så är det lugnt.
Lite mer försiktig bör man vara om man drar tyngre släp för då är det en annan kalkyl
AC problem Volvo S80 2000

Tack för ditt svar. Jag tänker på […]

däcktrycksövervakning v60 2017

jag startar bilen. står stlla när jag[…]

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]