Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lodjuret
Jag har tänkt mig att en v40 blir min nästa bil. Jag har dock lite svårt att välja, diesel är väl det jag har tänkt mig. Vilken motor är att rekommendera? D2 tror jag är för slö, d3/d4 kanske är något. Hur är det med bränsleförbrukning, vridmoment osv? Kan även vara intressant att veta om automatlådan är värd att införskaffa eller om manuell är att föredra? Kör en s60 2.5t i nuläget så vill inte ha en allt för trött motor. ;)

Jag vet att det är möjligt att läsa sig till informationen, men det vore bra med lite tips från er som kör v40 med de olika motorerna.
Tack på förhand.
av acocco1
Är det diesel endast som är aktuellt och du har råd med en D4, så rekommenderar jag dig att välja den.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ska du skaffa ny eller beg bil? Kör du långt?
D2 fungerar relativt bra i V40 (det är ju ingen V70), men glöm inte kolla bensinarna.
Gamla 6-stegs aut lådan är bekväm men såsar i sig.
av Mikeys
För vardagskörning räcker en D2 långt, i synnerhet tillsammans med en automatlåda tycker jag inte den känns särskilt slö. D3 har jag också kört i V40, och den tyckte kändes riktigt pigg med sina 150hk.

Om du är hemmahörande i Järfälla som din profil säger så tycker jag att du borde åka över till Upplands Motor i Akalla en dag och plocka ut flera olika V40'or på löpande band och testa så att du känner själv exakt vad som passar dig. Dom har provkörningsexemplar med alla möjliga motorkombinationer och är väldigt hjälpsamma och trevliga.

Hade jag beställt en ny V40 idag hade jag nog valt en D3 av den enda anledningen att jag kör mest landsväg och har behov att kunna göra säkra omkörningar på sträckor som inte är allt så långa. Är inte det något man gör varje dag så duger en D2 gott. Tar man D4 så får man en bil med mer kraft än en Golf GTD, med 190hk i en så liten bil så blir det en riktig "hot hatch". Men i slutet av dagen hänger allt på dig och dina behov :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har en V40CC D2 men manuell låda och vea 2L motor. I stan eller på motorväg eller i liknande miljöer fungerar den helt ok tycker jag. Men åker man landsväg, 2-1 väg eller liknande så är den i segaste laget. Accelerationer upp till 80-100km/h är ju okej, men när man skall accelerera i farter där över är den ganska slö, och det är ju på landsväg man normalt gör accelerationer i högre farter.

Så allt beror på vad man har för körmönster anser jag.
av HiTek
Har du möjlighet att ta en D4 tycker jag du ska göra det och köra på den 8-stegade automatlådan. Riktigt fin kombo!
Om du inte föredrar manuellt förstås.

Men även D3 är riktigt bra i den bilen, iaf den 5-cylindriga Den skjuter på bra! Själv har jag inte kört VEA D3.
Ska du dock ha VEA D3 behöver du en MY16, fram tills dess är det den 5-cyldindriga som gäller. Detta gäller dock inte VEA D4 som finns redan från MY15 för V40.
Användarvisningsbild
av Funk
Vi har både D2 automat och D3 manuell i familjen, jag tycker nog båda kombinationerna är bra fast på lite olika sätt. Båda är nya VEA..
D2 med automat är en överraskande pigg kombo upp till i alla fall runt 110km/h , lådan jobbar fint och man saknar inte de flera stegen. Jag undrar om inte de båda lådorna faktiskt bygger på samma grund..
Jämfört med den gamla D2 är det som natt och dag i körglädje och karaktär.

/Thomas
av Lodjuret
Tack för alla tips! Jag åkte till upplands motor och fick prova d2, d3 och d4. Det väger mellan d3 och d4. D2:an var för trött... Dock imponerad av motorerna. Riktigt tysta och fina för att vara diesel. .
av duttowisch
Hej,
Personligen hade valet varit lätt. Jag hade köpt en T2 momentum och chipat den hos BSR. Får en hyfsat billig bil som går bra och är vettig. 236hk och 360nm
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3276

Vill man ha riktigt mycket effekt finns ju D4. Ger 270hk hos BSR. Dock lite onödigt kan jag tycka.

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]