Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikeys
Semmelman:
Hade en liten historia förra vintern där jag skulle sluta kl. 21 en dag som det snöade mycket. Ställde värmaren på 21, men av lite olika orsaker blev jag kvar till 1-tiden innan jag kunde åka hem. Då hade värmaren smält en hel del av snön, som sedan hade frusit på igen. Det tog mig en halvtimme att hacka bort isen :lol:

Nä men, som det är idag skulle så klart VOC vara det bästa då bilen ändå står en bra bit bort. Alla bilar jag lyckas falla för saknar dock det av någon anledning. :mrgreen: Men trots allt är det ju bara vinter 4 månader om året så jag får ta en ordentlig funderare på om det verkligen skulle vara värt; Eluppvärmd vindruta, bakruta och rumpa kommer man ändå rätt långt på. Nu vet jag ju i alla fall hur det ligger till på dem.

Tommy:
Det lät onekligen intressant! Definitivt något jag skall titta på!
av semmelman
Jag värdesätter dock stort att komma ut till en bil man slipper skrapa rutorna på och sätta sig på iskallt säte å andas luft på rutan som blir imma och is man måste skrapa bort, nån sorts värmare är verkligen värt säger jag. :)
Användarvisningsbild
av Jahaja
TommyP86 skrev:Om den är automat så kan du aktivera fjärrstart av motorn. 5000kr ungefär, sannolikt får du ge runt 20-25 för en dieselvärmare med appstart så det är väldigt mycket billigare.
Vad är syftet med att fjärrstarta motorn? En diesel kommer väl aldrig upp i temp på tomgång. Dessutom gäller 1 minut tomgångskörning enligt lag om man ska vara petig ;)
Användarvisningsbild
av ChrilleA
Men det finns väl även något som heter "Allmänt om extravärmare" vilket är ett något som ska göra att motorn blir varmare fortare, så det kanske var det som din Volvo säljare pratade om.

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/5c76 ... _14651.pdf Länken är dock för V40 -13 årsmodell. Se sidan 218
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jahaja skrev:
TommyP86 skrev:Om den är automat så kan du aktivera fjärrstart av motorn. 5000kr ungefär, sannolikt får du ge runt 20-25 för en dieselvärmare med appstart så det är väldigt mycket billigare.
Vad är syftet med att fjärrstarta motorn? En diesel kommer väl aldrig upp i temp på tomgång. Dessutom gäller 1 minut tomgångskörning enligt lag om man ska vara petig ;)
Vatm på vintern, kall på sommaren. Nog blir även en diesel ljummen.
Max 1 min på tomgång, men elda med bränslevärmen några timmar om dagen (i riktig kyla) det går bra Bild
av Mikeys
ChrilleA skrev:Men det finns väl även något som heter "Allmänt om extravärmare" vilket är ett något som ska göra att motorn blir varmare fortare, så det kanske var det som din Volvo säljare pratade om.

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/5c76 ... _14651.pdf Länken är dock för V40 -13 årsmodell. Se sidan 218
Det är väl den som är tillsatsvärmaren, som Martin skrev inte är standard längre?

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]